UOKiK: wizerunek farmaceuty w reklamie? Jest reakcja

PRAWO

Autor: LJ/ rynekaptek.pl   18-04-2017, 09:05

UOKiK: wizerunek farmaceuty w reklamie? Jest reakcja UOKiK zobowiązał Olimp do wyjaśnienia konsumentom zakresu prowadzonej reklamy

UOKiK wszczął z urzędu postępowanie w sprawie podejrzenia stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przez firmę Olimp Laboratories poprzez emisję reklamy suplementu diety Chela Mag B6. W materiale odwoływano się m.in. do autorytetu zawodowego farmaceuty.

To co wzbudziło zastrzeżenia UOKiK to fakt, że w reklamie radiowej zastosowano sformułowania, iż "suplement jest najczęściej polecanym przez farmaceutów magnezem na rynku" i "najczęściej polecanym przez farmaceutów preparatem magnezowym na rynku", bez wskazania, jakie są podstawy tych twierdzeń.

Na stronie internetowej wytwórca umieścił informację, że "farmaceuci uznali produkt za najbardziej godny poleceniu pacjentom", podczas gdy w ramach badania opinii farmaceuci wykazali dowolną liczbę preparatów magnezowych, które zamierzają polecać.

Co zalecił UOKiK
Wszystkie te działania UOKiK uznał za praktykę mogącą naruszać zbiorowe interesy konsumentów poprzez rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji.

UOKiK zobowiązał Olimp do wyjaśnienia konsumentom zakresu prowadzonej reklamy i zobowiązał firmę do komunikatu radiowego w kilku stacjach o treści:

"Olimp Laboratories oświadcza, że reklama radiowa suplementu diety Chela Mag B6 emitowana w latach 2015-2016 mogła wprowadzić niektórych konsumentów w błąd. W reklamie nie występowała farmaceutka. Polecenie suplementu diety Chela Mag B6 zostało oparte o wyniki badania ankietowego przeprowadzonego w 2015 roku wśród farmaceutów w całej Polsce. Szczegóły badania i treść decyzji prezesa UOKiK na chelamagb6.pl".

Urząd nałożył też na firmę obowiązek publikowania treści decyzji szefa UOKiK na stronach internetowych firmy.

Wątpliwości UOKiK
W ocenie prezesa UOKiK, w reklamie suplementu można dopatrywać się trzech oznak bezprawności.

Po pierwsze, producent przedstawia produkt jako najczęściej polecany przez farmaceutów, bez wskazania, jakie są podstawy dla takich twierdzeń.

Po drugie, w reklamie powoływano się na autorytet zawodowy farmaceutów, poprzez m.in. wykorzystanie w nagraniu promocyjnym postaci farmaceuty. Powołanie się na autorytet, np. specjalistę w danej dziedzinie, jest jedną z technik wywierania wpływu na osoby.

Technika ta polega na powoływaniu się na opinię lub zapewnienia osoby lub instytucji, która cieszy się szczególnym uznaniem. Zaś doświadczenie życiowe pozwala przyjąć, że osoby wykonujące zawód farmaceuty (zawód zaufania publicznego) cieszą się wysokim zaufaniem społecznym.

Prezes Urzędu zwraca też uwagę, że wytwórca wykorzystał w przekazie twierdzenie, że "farmaceuci uznali preparat za produkt najbardziej godny polecenia". Cytowane hasło może wprowadzać w błąd, gdyż promuje produkt w sposób nieprawdziwy, odwołując się do badania, którego wyniki nie wskazują na produkty najbardziej godne polecenia, a jedynie najczęściej polecane.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH