UOKiK zapowiada interwencję o "charakterze władczym"

PRAWO

Autor: UOKiK, wyborcza.biz/ rynekaptek.pl   04-11-2015, 09:19

UOKiK zapowiada interwencję o "charakterze władczym" Urzędy wypowiadają wojnę producentom suplementów, którzy naciągają klientów na właściwości lecznicze

Urzędnicy UOKiK i Głównego Inspektoratu Sanitarnego chcą zrobić porządek z reklamami suplementów. Przypominają: leczyć może tylko lek, a nie suplement diety.

Jak wynika z badań firm analitycznych, Polacy chłoną jak gąbka to, co producenci suplementów pokazują w reklamach - że bez tabletki nie można zjeść żeberek, skupić się na nauce, zasnąć. To sprawia, że w przeliczeniu na głowę jesteśmy na szóstym miejsce w Europie za Francją, Niemcami czy Włochami, jeśli chodzi o spożycie suplementów diety.

Dlatego UOKiK razem z GIS skierowało pisma do prezesów 315 firm, w których apelują o weryfikację emitowanych przez te koncerny reklam. Celem pierwszej wspólnej akcji UOKiK oraz PIS jest zwrócenie uwagi producentom i dystrybutorom tych środków spożywczych na reklamy, w których prezentują swoje produkty. Wstępny monitoring takich przekazów wykazał, że nie zawsze konsument jest rzetelnie i wyczerpująco informowany o właściwościach produktu.

Z drugiej strony – odbiorca takich reklam nie dysponuje wystarczającym poziomem wiedzy na temat suplementów i różnic między produktami leczniczymi dostępnymi bez recepty a suplementami będącymi w rzeczywistości środkami spożywczymi.

Wspólna inicjatywa UOKiK oraz PIS to pierwszy etap akcji poświęconej suplementom. Przedsiębiorcy zostali poproszeni o przekazanie odpowiedzi w ciągu miesiąca od otrzymania listu. W tym roku w ramach sieci ochrony konsumentów planowana jest kampania edukacyjna skierowana do słabszych uczestników rynku. Treść listu dostępna jest na stronie internetowej UOKiK.

Firmy mają czas na odpowiedź mniej więcej do końca listopada. Jeśli nie będą chciały nic zmienić po dobroci, szef UOKiK w podpisanym przez siebie liście informuje o "konieczności interwencji o charakterze władczym". UOKiK może nałożyć karę w wysokości do 10 proc. rocznych przychodów.

W Polsce zarejestrowanych jest ponad 25 tys. suplementów diety. Tylko w tym roku do GIS trafiło już 4,5 tys. powiadomień dotyczących wprowadzenia do sprzedaży nowych suplementów.

Według firmy Starlink badającej rynek telewizyjny koncerny farmaceutyczne wydają na reklamę więcej niż banki czy telekomy. W ubiegłym roku - rekordowe 871 mln zł.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.