W trakcie trwania umowy nie zmienia się jednostronnie jej warunków

PRAWO

Autor: orzeczenia.ms.gov.pl/ rynekaptek.pl   04-10-2016, 09:29

W trakcie trwania umowy nie zmienia się jednostronnie jej warunków Sąd decydował w sprawie gospodarczej

Sąd rozpatrywał sprawę dwóch podmiotów, w których jeden nie wywiązał się z umowy na dostawę środków farmaceutycznych. Właścicielka hurtowni nie była uprawniona do cofnięcia udzielonych rabatów na dostawę zrealizowanych dostaw w ramach zawartej umowy.

W postępowaniu są dwie strony: kobieta, która prowadzi przedsiębiorstwo zajmujące się w przeważającej części sprzedażą hurtową wyrobów farmaceutycznych i medycznych oraz spółka prowadząca aptekę, która należy do tzw. grupy zakupowej.

Podmioty tworzące tą grupę zakupową są powiązane osobowo. Członkowie Grupy dokonując wspólnie zakupów dużej ilości środków farmaceutycznych mają możliwość wynegocjowania atrakcyjniejszych rabatów na zamawiane produkty, niż gdyby dokonywali ich samodzielnie.

Tak też stało się w tym przypadku. Pod koniec 2013 roku członkowie grupy zakupowej otrzymali ofertę zakupu dużej ilości towaru z dużym rabatem. Transakcja miała dotyczyć dostawy różnych środków farmaceutycznych o wartości ok. 48 mln zł (przed udzieleniem rabatu).

W styczniu 2014 roku podjęto rozmowy negocjacyjne, których skutkiem było zawarcie umowy na dostawy środków farmaceutycznych. Zamówienie zawierało również określenie cen sprzedaży poszczególnych produktów. Ustalona przez strony cena uwzględniała rabat w wysokości około 50%. Całość zamówienia po naliczonym rabacie opiewała na kwotę ok. 22,5 mln zł. Przedsiębiorcza kobieta zobowiązała się dostarczać w tygodniowych transzach towar o wartości 3,5-4 mln. Warunkiem rozpoczęcia realizacji umowy było uregulowanie przez grupę zaliczki w wysokości ok. 30% zamówienia.

Ponadto ustalono, że płatności za dostarczone towary do wspomnianej na początku apteki będą kompensowane z wpłaconą przez ten podmiot zaliczką, natomiast inne podmioty z grupy będą regulowały należności po dostarczeniu towaru.

Nie ma towaru, nie ma umowy
Rysy na współpracy pojawiły się w kwietniu 2014 roku w związku z kontrolą wszczętą w przedsiębiorstwie przez Urząd Kontroli Skarbowej oraz Główny Inspektorat Farmaceutyczny. Przedsiębiorstwo wstrzymało realizację zamówienia z lutego 2014 roku. Mimo to, jego właścicielka poprosiła o wpłatę kolejnej zaliczki w wysokości 850 tys. zł zaliczki. Pieniądze dostała, ale towaru nie dostarczyła.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH