Wizerunek aktora reklamującego lek poza ustaloną promocją? Należy się odszkodowanie

PRAWO

Autor: orzeczenia.ms.gov.pl/ rynekaptek.pl   12-12-2017, 08:01

Wizerunek aktora reklamującego lek poza ustaloną promocją? Należy się odszkodowanie Zdaniem aktora, kampania reklamowa leku utrudniła mu udział w innych castingach (fot. archiwum)

Firma skorzystała z usług aktora do reklamy swojego leku. Jednak pozaumownie wykorzystała jego wizerunek do promocji leku również w internecie oraz w aptekach, w formie plakatów, podstawek do płacenia i reklamówek, a także w gazetach.

W 2012 roku, agencja reklamowa, działając w imieniu współpracującego z nią aktora, zawarła ze spółką umowę dotyczącą udziału tegoż aktora w realizacji utworu audiowizualnego dla leku. Umowa szczegółowo określała produkt, prawa oraz obowiązki obu stron, jak również wysokość wynagrodzenia.

Później został zawarty aneks do umowy, na mocy którego agencja rozszerzyła zakres udzielonej producentowi licencji na korzystanie z prawa do artystycznego wykonania oraz użycia wizerunku aktora w gazetce reklamowej.

Zgodnie z umową, aktor miał za to otrzymać honorarium w wysokości 3 tys. zł + VAT. Gdyby doszło do bezumownego wykorzystania artystycznego wykonania i wizerunku, firma miała dodatkowo zapłacić 8 250 zł + VAT.

Tak też się stało. Nagranie oraz wizerunek aktora pojawiły się w ramach reklamowania produktu m.in. w Internecie oraz w aptekach, w formie plakatów, podstawek do płacenia i reklamówek, a także w gazetach.

W tej sytuacji agencja wystawiła spółce dwie faktury, ale na jej konto wpłynęła tylko kwota stanowiąca honorarium aktora. Pozaumowne wykorzystanie wizerunku nie zostało opłacone. Sprawa trafiła do sądu.

Aktor wezwał spółkę do naprawienia szkody oraz zadośćuczynienia krzywdzie poprzez zapłatę sumy pieniężnej odpowiadającej trzykrotności stosownego wynagrodzenia, które w chwili jego dochodzenia byłyby należne tytułem udzielenia przez uprawnionego zgody na korzystanie z praw do artystycznego wykonania oraz użycia wizerunku, tj. kwoty 30.442,50 zł.

Jego zdaniem, kampania reklamowa leku utrudniła mu udział w innych castingach. Przez cały okres trwania kampanii reklamowej tj. 12 miesięcy, nie miał możliwości uczestniczenia w żadnej innej kampanii reklamowej, gdyż w środowisku aktorskim kojarzony był jednoznacznie z reklamowanym produktem, co miało wiązać się dla niego z utratą dochodów. Jak ocenił, jego wizerunek jest więc związany z produktem spółki, mimo niezapłacenia ustalonych należności.

Jednak w ocenie sądu pierwszej instancji, powództwo nie zasługiwało na uwzględnienie, gdyż aktor nie wykazał zasadności roszczenia dochodzonego pozwem - nie udowodnił, aby naruszono jakiekolwiek jego dobra osobiste, by żądać zapłaty ponad 30 tys. zł.

Uznał jedynie, że spółka nie wywiązała się z umowy zawartej z aktorem i tym samym nie zapłaciła wynikającego z aneksu odszkodowania za bezprawne wykorzystywanie wizerunku aktora na pewnych polach eksploatacji, czyli 8 250 zł plus VAT. Nakazał wypłatę tej kwoty wraz z odsetkami.

Aktor odwołał się do sądu apelacyjnego, ale utrzymał wyrok niższej instancji.

Sygn. akt VI ACa 1781/15







 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH