Wyroki sądowe w sprawie zakazu reklamy aptek

PRAWO

Autor: LOIA/ rynekaptek.pl   20-08-2015, 12:02

Wyroki sądowe w sprawie zakazu reklamy aptek Wyroki zakazujące reklamy aptek

Ustawodawca, formułując w art. 94a ust. 1 ustawy pf generalnie zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych, nie miał obowiązku wyraźnego wskazania, że obejmuje on także formę tzw. reklamy skojarzeniowej - stwierdza NSA w wyroku z 8 kwietnia 2015 roku.

"Zastrzeżenie takie byłoby konieczne, gdyby z ogólnego zakazu ustawodawca zamierzał wyłączyć określoną formę reklamy, czego jednak nie uczynił. Poza tym, oceniając treść ulotki, należy zawsze mieć na uwadze, że odbiorcą przekazu jest przeciętny konsument, który otrzymuje komunikat w kontekście ogólnie, powszechnie stosowanych praktyk marketingowych stosowanych na rynku" - stwierdza Naczelny Sąd Administracyjny.

Lubelska Okręgowa Izba Aptekarska zaprezentowała na swojej stronie wyroki WSA oraz NSA w sprawach dotyczących reklamy aptek.

Poza wyrokiem NSA w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2015 r. (II GSK 74/14) w sprawie zakazu stosowania tzw. reklamy skojarzeniowej apteki, opublikowano także inne wyroki.

Wyrok  Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 września 2013 r. VI SA/Wa 1291/13: Programy lojalnościowe jako forma reklamy działalności aptek.

(...) Program lojalnościowy jest jedną z form reklamy. Programy lojalnościowe definiowane są również jako służące przyciągnięciu nowych klientów i zatrzymaniu starych, mają za zadanie doprowadzenie do wzrostu sprzedaży poprzez budowanie lojalności wśród obecnych najbardziej wartościowych klientów czy jako narzędzia promocji konsumenckiej stosowanej w sprzedaży, w którym konsumenci nagradzani są w zależności od częstotliwości nabywania produktów lub usług danej firmy i wielkości zakupów.

Wyrok  Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 marca 2014 r. VI SA/Wa 3080/13: Reklama apteki.

 Wobec kategorycznego brzmienia przepisu art. 94a u.p.f. oraz literalnej wykładni jego treści nie można podzielić wywodów, że działania polegające na zachęceniu do zakupów poprzez korzystne dla konsumenta programy cenowe (rabatowe) nie mogą być uznane za wchodzące w zakres prawnego pojęcia reklamy aptek. Programy lojalnościowe są jedną z form reklamy apteki, skoro w tej aptece są realizowane.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH