Zachęta do nabycia leków jest niedozwoloną reklamą apteki

PRAWO

Autor: DGP/rynekaptek.pl   05-11-2014, 15:07

Zachęta do nabycia leków jest niedozwoloną reklamą apteki Materiały informujące o możliwości zakupu w aptekach objętych programem produktów z rabatem to reklama (fot. Fotolia/PTWP)

Pacjenci jednej z aptek przy dokonywaniu zakupów otrzymywali punkty uprawniające do nabycia za 1 zł leków wymienionych w specjalnym informatorze – stwierdzili pracownicy Wojewódzkiej Inspekcji Farmaceutycznej. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że to niedozwolona reklama apteki.

Pracownicy WIF przeprowadzili kontrolę w aptece i stwierdzili, że uczestniczy ona w programie lojalnościowym organizowanym przez firmę D. SA. Decyzję o zaprzestaniu procederu utrzymał Główny Inspektor Farmaceutyczny.

Zdaniem sądu I instancji materiały informujące o możliwości zakupu w aptekach objętych programem produktów z rabatem reklamowały daną aptekę, jako sprzedającą leki nierefundowane po niższej cenie.

Firma D. SA. Złożyła skargę kasacyjną, ale NSA ją oddalił. W uzasadnieniu sędziowie orzekli, że zakaz reklamy działalności aptek obowiązuje bez względu na to, czy reklama jest skierowana do publicznej wiadomości i do jakich produktów się odnosi (sygn. Akt II GSK 1000/13).

NSA uznał, ze reklamą działalności apteki będzie zamiar przyciągnięcia potencjalnych klientów do dokonania zakupu towarów sprzedawanych w aptece – niezależnie od form i metod jej prowadzenia oraz użytych do jej realizacji środków – jeśli jej celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.

Orzecznictwo dotyczące reklamowania się aptek

  • 1) Zabronioną publiczną reklamą leków jest także publiczne reklamowanie promocyjnej obniżki ich cen, sugerujące okresową sprzedaż leku po niższej cenie. (Sąd Najwyższy, październik 2007)

    2) Reklamą jest również lista z nazwami leków refundowanych, nawet jeżeli nie zawiera porównania cen, ale poprzedzono ją hasłami o niskich cenach i wysokich rabatach. (Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, luty 2007)

    3) Reklamą działalności apteki będzie zamiar przyciągnięcia potencjalnych klientów do dokonania zakupu towarów sprzedawanych w aptece – niezależnie od form i metod jej prowadzenia oraz użytych do jej realizacji środków – jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży (Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, październik 2008)

    4) Reklamą apteki jest każdego rodzaju informacja, której celem jest zachęta do nabycia oferowanych przez aptekę towarów i która w taki sposób jest odbierana przez pacjentów. (Naczelny Sąd Administracyjny, czerwiec 2014)
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.