Zachęta do nabycia leków jest niedozwoloną reklamą apteki

PRAWO

Autor: DGP/rynekaptek.pl   05-11-2014, 15:07

Zachęta do nabycia leków jest niedozwoloną reklamą apteki Materiały informujące o możliwości zakupu w aptekach objętych programem produktów z rabatem to reklama (fot. Fotolia/PTWP)

Pacjenci jednej z aptek przy dokonywaniu zakupów otrzymywali punkty uprawniające do nabycia za 1 zł leków wymienionych w specjalnym informatorze – stwierdzili pracownicy Wojewódzkiej Inspekcji Farmaceutycznej. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że to niedozwolona reklama apteki.

Pracownicy WIF przeprowadzili kontrolę w aptece i stwierdzili, że uczestniczy ona w programie lojalnościowym organizowanym przez firmę D. SA. Decyzję o zaprzestaniu procederu utrzymał Główny Inspektor Farmaceutyczny.

Zdaniem sądu I instancji materiały informujące o możliwości zakupu w aptekach objętych programem produktów z rabatem reklamowały daną aptekę, jako sprzedającą leki nierefundowane po niższej cenie.

Firma D. SA. Złożyła skargę kasacyjną, ale NSA ją oddalił. W uzasadnieniu sędziowie orzekli, że zakaz reklamy działalności aptek obowiązuje bez względu na to, czy reklama jest skierowana do publicznej wiadomości i do jakich produktów się odnosi (sygn. Akt II GSK 1000/13).

NSA uznał, ze reklamą działalności apteki będzie zamiar przyciągnięcia potencjalnych klientów do dokonania zakupu towarów sprzedawanych w aptece – niezależnie od form i metod jej prowadzenia oraz użytych do jej realizacji środków – jeśli jej celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych lub wyrobów medycznych.

Orzecznictwo dotyczące reklamowania się aptek

  • 1) Zabronioną publiczną reklamą leków jest także publiczne reklamowanie promocyjnej obniżki ich cen, sugerujące okresową sprzedaż leku po niższej cenie. (Sąd Najwyższy, październik 2007)

    2) Reklamą jest również lista z nazwami leków refundowanych, nawet jeżeli nie zawiera porównania cen, ale poprzedzono ją hasłami o niskich cenach i wysokich rabatach. (Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, luty 2007)

    3) Reklamą działalności apteki będzie zamiar przyciągnięcia potencjalnych klientów do dokonania zakupu towarów sprzedawanych w aptece – niezależnie od form i metod jej prowadzenia oraz użytych do jej realizacji środków – jeśli celem jest zwiększenie sprzedaży (Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, październik 2008)

    4) Reklamą apteki jest każdego rodzaju informacja, której celem jest zachęta do nabycia oferowanych przez aptekę towarów i która w taki sposób jest odbierana przez pacjentów. (Naczelny Sąd Administracyjny, czerwiec 2014)
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH