"Zakaz reklamy aptek chroni aptekarzy przed dyskryminacją"

PRAWO

Autor: Piotr Sędłak/ rynekaptek.pl   05-12-2014, 07:01

"Zakaz reklamy aptek chroni aptekarzy przed dyskryminacją"

Komentarz na temat rzekomej jakoby niezgodności polskiego zakazu reklamy aptek z prawem unijnym i konsytuacją nie jest właściwą analizą problemu, jakiego zakaz ów dotyka - uważa Piotr Sędłak, aplikant radcowski, doradca prawny.

Jest komentarz mec. Sędłaka do tekstu opublikowanego w rynku aptek: http://www.rynekaptek.pl

Przywołane w tekście orzeczenie Trybunału w Luksemburgu dotyczące szwedzkiego zakazu reklamy alkoholu (sprawa Gourmet C-405/98), w ogóle nie ma związku problematyką prowadzenia (i reklamowania) aptek, albowiem odnosi się do reklamowania towarów. Tych kwestii, zwłaszcza na gruncie unijnych swobód, w żadnym wypadku nie można łączyć, ani tym bardziej – mieszać. Chybione jest również odwołanie się do unijnej dyrektywy 2001/83/WE (zmienionej dyrektywą 2004/27/WE). W analizowanej sprawie to nie dyrektywa ma kluczowe znaczenie, ale rozstrzygającym będzie sam Traktat Unijny. Należy zatem odwoływać się do prawa pierwotnego wprost, a pomocniczo również do orzeczeń Trybunału.

Zakaz reklamy towarów to zagadnienie z zupełnie innej płaszczyzny prawnej, niż zakaz reklamy konkretnego segmentu działalności gospodarczej. Ten pierwszy odnosi się do swobody przepływu towarów (art. 34 Traktatu Unijnego), ten drugi – do swobody przedsiębiorczości (art. 49 Traktatu Unijnego). Co więcej, funkcjonowanie branży farmaceutycznej, jako przynależącej do segmentu ochrony zdrowia publicznego, jest poddane dodatkowej specyfice - prawo unijne pozwala na daleko idące autonomiczne uregulowania krajowe w tej kwestii, byleby nie prowadziły one do dyskryminacji (art. 168 ust. 7 Traktatu Unijnego oraz wyrok Trybunału w Luksemburgu z dn. 19 maja 2009r. w sprawach połączonych C171/07 i C172/07).

Reklama apteki dlatego nie występuje w europejskich porządkach prawnych w takiej postaci jak ma to miejsce w Polsce dlatego, że zasady prowadzenia apteki w Europie Zachodniej są inne, niż u nas. Nie można jednak powiedzieć, że całkowity zakaz reklamowania danej działalności gospodarczej jest nieznany prawu unijnemu lub polskiemu. Zakazy reklamy obowiązują m.in. lekarzy zarówno na gruncie Kodeksu Etyki Lekarskiej, gdzie stwierdza się, że "lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione” (art. 63 ust. 1), jak i na poziomie ustawy (art. 14 ust. 1 ustawy o wykonywaniu działalności leczniczej: "podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy”).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH