Zakaz reklamy aptek: dwa razy po 30 tys. zł kary

PRAWO

Autor: WIF Gorzów/ rynekaptek.pl   05-10-2017, 08:01

Zakaz reklamy aptek: dwa razy po 30 tys. zł kary WIF ukarał i właściela apteki, i organizatora programu lojalnościowego

Lubuski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny nałożył na przedsiębiorcę prowadzącego apteki karę w wysokości 30 tys. zł za naruszenie zakazu reklamy aptek oraz 30 tys. zł kary dla podmiotu zarządzającego i organizującego programy lojalnościowe w tej aptece.

Przedsiębiorca złamał zakaz poprzez wydawanie kart rabatowych, kart identyfikacji pacjenta, bonów, kuponów punktowych i kuponów promocyjnych uczestnikom w zakresie realizowanych programów.

Program ten został uznany przez sąd za przedsięwzięcie mające na celu motywowanie do korzystania z usług apteki, co nosi znamiona działalności reklamowej.

Odbywało się to w ten sposób, że uczestnik programu otrzymywał pakiet powitalny, składający się z listu powitalnego, broszury korzyści w programie, broszury o zamiennikach oraz wykaz aptek honorujących karty programu.

Ponadto otrzymywał kartę potwierdzającą jego udział w programie, która uprawniała do dokonywania w aptece zakupów po obniżonych cenach.

Otrzymywał też przesyłką pocztową lub w aptece magazyn zawierający artykuły o tematyce zdrowotnej, farmakoterapii, wywiady i informacje o korzyściach wynikających z udziału w programie.

WIF ustalił, że przedsiębiorca prowadził programy lojalnościowe. W jego ocenie nie tylko naruszył artykuł 94a ustawy Prawo farmaceutyczne, ale również ograniczył wolność w podejmowaniu decyzji kierownika apteki. Przedstawiciel zawodu zaufania publicznego, jakim jest farmaceuta, nie może być używany przez pracodawcę w celach marketingowych i lojalnościowych.

Ustalono również, iż każdy uczestnik otrzymywał dwie karty programu oraz że wskazane karty nie są imiennymi, a jedynie przypisane do wspólnego konta. Sugeruje to możliwość podarowania jednej z kart osobie trzeciej, co wyklucza prowadzenie jakichkolwiek indywidualnych porad związanych ze zdrowiem, które to porady przedsiębiorca wskazał w regulaminie.

Z regulaminu wynika również, iż karta uprawnia do działań statystycznych na danych pacjenta i informacyjnych związanych z ochroną zdrowia. To zaniepokoiło inspektora.

"Przedsiębiorca prowadzący aptekę nie jest uprawniony do prowadzenia takich działań. Ustawodawca w trosce o dane wrażliwe, jakim jest zdrowie pacjenta, wskazał jasno, że takie działania są sprzeczne z prowadzeniem apteki i anonimowością pacjenta. Wprowadzenie programów lojalnościowych ma również za zadanie ominięcie tego zakazu i umożliwienie przedsiębiorcy analizowanie zebranych danych w sposób niekontrolowany" - ocenił WIF.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH