Zakaz reklamy aptek - kolejny obszar do interpretacji przepisów

PRAWO

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   05-05-2011, 06:52

Zakaz reklamy aptek - kolejny obszar do interpretacji przepisów

Zmiany przepisów w obszarze prawa farmaceutycznego wprowadzają kolejne zakazy w zakresie reklamy produktów leczniczych. Niektóre z nich może być trudno wyegzekwować.

Ustawa o Urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych zmienia Prawo farmaceutyczne w zakresie reklamy leków z importu docelowego (leki nie dopuszczone do obrotu w Polsce, sprowadzane z zagranicy w przypadku konieczności ratowania życia).

Ustawa wprost zakazuje reklamy takich leków, choć oczywiście będą mogły znaleźć się na listach cenowych i w katalogach handlowych, które nie są uznawane za reklamę produktu leczniczego, pod warunkiem, że nie wykraczają poza zakres przewidziany w ustawie Pf.

Kolejna zmiana dotyczy stosowania reklamy leku, która wprowadza w błąd poprzez zatrważające odniesienia do wskazań. Oznacza to, że nie można przykładowo reklamować szczepień poprzez odniesienie do strachu, jaki mogłyby wzbudzać choroby, gdy nie zastosowano profilaktyki szczepionkowej.

ChPL reklamą leku?
Trzecia zmiana, która wzbudza spore kontrowersje, wynika z implementacji dyrektywy unijnej. Polega na usunięciu z katalogu możliwych działań, obecnie nieuznawanych za reklamę, czyli udostępnianie charakterystyki produktu leczniczego.

- Czy zatem ten urzędowy dokument będzie teraz reklamą? Nie. Ale czy wydawanie tego dokumentu urzędowego będzie można uznać za reklamę? Tak, jeśli zestawimy go z jakimś materiałem promocyjnym, zachęcającym do zastosowania leku – wywodzi Łukasz Sławatyniec, prawnik z kancelarii Cameron McKenna.

Przypomina, że według obecnej praktyki Głównego Inspektora Farmaceutycznego „ubarwienie” charakterystyki i zestawienie jej z innym materiałem informacyjnym, mogło być uznane za reklamę. Po wejściu nowych przepisów, takich wątpliwości interpretacyjnych nie będzie.

Dualizm w prawie
Zdaniem Łukasza Sławatyńca, polski ustawodawca nie do końca implementował przepisy unijne. Przykładowo, dyrektywa głosi, iż dopuszczalne jest informowanie o zmianie opakowania produktu leczniczego. Polskie Prawo farmaceutyczne zaś uznaje, że takie ogłoszenie można kierować jedynie do profesjonalistów.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.