Zakaz reklamy aptek ma na celu ochronę najsłabszego ogniwa w procesie dystrybucji leków

PRAWO

Autor: LJ/ rynekaptek.pl   14-06-2017, 08:43

Zakaz reklamy aptek ma na celu ochronę najsłabszego ogniwa w procesie dystrybucji leków Zgodnie z utrwalonym poglądem w orzecznictwie pacjent jest mniej uważnym konsumentem od wzorca przeciętnego uważnego konsumenta

Pacjent jest mniej uważnym konsumentem od wzorca przeciętnego uważnego konsumenta, ze względu na szczególną sytuację, w jakie się znajduje jako osoba chora. Sądy zwracają też uwagę, ze często pacjenci to osoby w wieku w którym obniżona jest zdolność krytycznej oceny reklamy - ocenia mec. Krystian Szulc.

Mec. Ewa Rutkowska zaprezentowała pogląd jakoby zakaz reklamy aptek zapisany w art. 94a prawa farm. naruszał Konstytucję RP i prawo UE.

Sprawa dotyczyła kary, jaką nałożył Śląski Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny na przedsiębiorcę, który w ogłoszeniu w gazecie umieścił nazwę spółki "Centrum Tanich Leków".

W gazecie podane były takie informacje jak: adres, godziny pracy, numery telefonów, adresy poczty elektronicznej oraz nazwa przedsiębiorcy prowadzącego te apteki zawierająca sformułowanie „Centrum Tanich Leków”, które stanowiło część nazwy przedsiębiorcy.

Zakaz reklamy a swoboda działalności
W ocenie mec. Rutkowskiej, całkowity zakaz reklamy aptek narusza kilka konstytucyjnych wolności: wypowiedzi, w tym komercyjnej, swobodę działalności gospodarczej oraz zasadę proporcjonalności. Przypomniała też, iż kilka spraw dotyczących zakazu reklamy aptek znajduje się w Trybunale Konstytucyjnym.

- W TK przyjęto do rozpoznania kilka skarg konstytucyjnych dotyczących art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego. Poprzedni prokurator generalny poparł skargi konstytucyjne. Ale po zmianie na tym stanowisku poparcie cofnięto - mówiła prawnik w wywiadzie dla "Rzeczpospolitej".

Dodała: - Nie ma w prawie zakazu prowadzenia apteki przez przedsiębiorcę posługującego się nazwą "Centrum Tanich Leków"

Pacjent to mniej uważny konsument
- Ze stanowiskiem takim nie sposób się zgodzić - ocenia mec. Krystian Szulc, radca prawny Śląskiej Izby Aptekarskiej. Przedstawiamy jego opinię:

"Zakaz reklamy aptek ma na celu ochronę najsłabszego ogniwa w procesie dystrybucji leków.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.