Zakaz reklamy aptek ma na celu ochronę najsłabszego ogniwa w procesie dystrybucji leków

PRAWO

Autor: LJ/ rynekaptek.pl   14-06-2017, 08:43

Zakaz reklamy aptek ma na celu ochronę najsłabszego ogniwa w procesie dystrybucji leków Zgodnie z utrwalonym poglądem w orzecznictwie pacjent jest mniej uważnym konsumentem od wzorca przeciętnego uważnego konsumenta

Pacjent jest mniej uważnym konsumentem od wzorca przeciętnego uważnego konsumenta, ze względu na szczególną sytuację, w jakie się znajduje jako osoba chora. Sądy zwracają też uwagę, ze często pacjenci to osoby w wieku w którym obniżona jest zdolność krytycznej oceny reklamy - ocenia mec. Krystian Szulc.

Mec. Ewa Rutkowska zaprezentowała pogląd jakoby zakaz reklamy aptek zapisany w art. 94a prawa farm. naruszał Konstytucję RP i prawo UE.

Sprawa dotyczyła kary, jaką nałożył Śląski Wojewódzki Inspektorat Farmaceutyczny na przedsiębiorcę, który w ogłoszeniu w gazecie umieścił nazwę spółki "Centrum Tanich Leków".

W gazecie podane były takie informacje jak: adres, godziny pracy, numery telefonów, adresy poczty elektronicznej oraz nazwa przedsiębiorcy prowadzącego te apteki zawierająca sformułowanie „Centrum Tanich Leków”, które stanowiło część nazwy przedsiębiorcy.

Zakaz reklamy a swoboda działalności
W ocenie mec. Rutkowskiej, całkowity zakaz reklamy aptek narusza kilka konstytucyjnych wolności: wypowiedzi, w tym komercyjnej, swobodę działalności gospodarczej oraz zasadę proporcjonalności. Przypomniała też, iż kilka spraw dotyczących zakazu reklamy aptek znajduje się w Trybunale Konstytucyjnym.

- W TK przyjęto do rozpoznania kilka skarg konstytucyjnych dotyczących art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego. Poprzedni prokurator generalny poparł skargi konstytucyjne. Ale po zmianie na tym stanowisku poparcie cofnięto - mówiła prawnik w wywiadzie dla "Rzeczpospolitej".

Dodała: - Nie ma w prawie zakazu prowadzenia apteki przez przedsiębiorcę posługującego się nazwą "Centrum Tanich Leków"

Pacjent to mniej uważny konsument
- Ze stanowiskiem takim nie sposób się zgodzić - ocenia mec. Krystian Szulc, radca prawny Śląskiej Izby Aptekarskiej. Przedstawiamy jego opinię:

"Zakaz reklamy aptek ma na celu ochronę najsłabszego ogniwa w procesie dystrybucji leków.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH