Zakaz reklamy aptek nie wpływa na organizację opieki farmaceutycznej

PRAWO

Autor: Piotr Sędłak/ rynekaptek.pl   02-05-2015, 07:27

Zakaz reklamy aptek nie wpływa na organizację opieki farmaceutycznej Opieka farmaceutyczna a zakaz reklamy aptek

Zakaz organizowania przez apteki programów lojalnościowych nie stoi w sprzeczności z możliwością wykonywania opieki farmaceutycznej - uważa Piotr Sędłak, aplikant w kancelarii radcy prawnego Małgorzaty Repelewicz.

W przestrzeni publicznej i prawnej pojawił się pomysł, aby ograniczyć zakaz reklamy aptek (art. 94a pr. farm.), obowiązujący w bezwzględnej formie od 1 stycznia 2012r („Aptekarze walczą by programy opieki farmaceutycznej nie były zakazaną reklamą”; „Rzeczpospolita”, 28 kwietnia 2015r.). Wedle pomysłodawców tego przedsięwzięcia „podkreślają, że doprecyzowania wymaga (...) przepis o zakazie reklamy aptek zawarty w prawie farmaceutycznym; miałby on dotyczyć wyłącznie działań prowadzonych poza lokalem apteki i odnoszących się do leków lub wyrobów medycznych”. A nowa opieka farmaceutyczna powinna polegać m.in. na tym, że „farmaceuci powinni otrzymać uprawnienia do wystawiania recept na określone leki dla pewnych grup pacjentów, np. przewlekle chorych”.

Słowem, mamy tutaj do czynienia z klasyczną próbą „cofnięcia wskazówek zegara” i otwarcia na nowo drzwi do stosowania przez apteki „programów lojalnościowych”. Wszystko dokonywane pod płaszczykiem „utrudnień” w wykonywaniu opieki farmaceutycznej przez apteki i aptekarzy.

Program lojalnościowy, jako program prosprzedażowy stosowany przez aptekę, ma na celu przede wszystkim to, aby pacjenci (klienci aptek) spożywali jak najwięcej leków. Opieka farmaceutyczna jest zaprzeczeniem tego. Przez opiekę farmaceutyczną działa się na korzyść pacjenta, w trosce o jego życie i zdrowie. Tymczasem program lojalnościowy (reklama apteki) jest odwróceniem takich działań. To posunięcie przeciwko pacjentowi, a w interesie finansowym przedsiębiorcy prowadzącego aptekę. Tyle farmacja. Po ludzku takie zachowanie jest po prostu nieuczciwe, przeczy fundamentom pracy i etyki aptekarskiej, deprecjonuje aptekę jako „placówkę ochrony zdrowia publicznego”, czyniąc z niej „supermarket z lekami”.

W ustawie o izbach aptekarskich w art. 2a ust. 1 pkt. 7 stwierdza się, że „wykonywanie zawodu farmaceuty ma na celu ochronę zdrowia publicznego i obejmuje udzielanie usług farmaceutycznych polegających w szczególności na sprawowaniu opieki farmaceutycznej polegającej na dokumentowanym procesie, w którym farmaceuta, współpracując z pacjentem i lekarzem, a w razie potrzeby z przedstawicielami innych zawodów medycznych, czuwa nad prawidłowym przebiegiem farmakoterapii w celu uzyskania określonych jej efektów poprawiających jakość życia pacjenta”.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH