Zakaz reklamy aptek nie wpływa na organizację opieki farmaceutycznej

PRAWO

Autor: Piotr Sędłak/ rynekaptek.pl   02-05-2015, 07:27

Zakaz reklamy aptek nie wpływa na organizację opieki farmaceutycznej Opieka farmaceutyczna a zakaz reklamy aptek

Zakaz organizowania przez apteki programów lojalnościowych nie stoi w sprzeczności z możliwością wykonywania opieki farmaceutycznej - uważa Piotr Sędłak, aplikant w kancelarii radcy prawnego Małgorzaty Repelewicz.

W przestrzeni publicznej i prawnej pojawił się pomysł, aby ograniczyć zakaz reklamy aptek (art. 94a pr. farm.), obowiązujący w bezwzględnej formie od 1 stycznia 2012r („Aptekarze walczą by programy opieki farmaceutycznej nie były zakazaną reklamą”; „Rzeczpospolita”, 28 kwietnia 2015r.). Wedle pomysłodawców tego przedsięwzięcia „podkreślają, że doprecyzowania wymaga (...) przepis o zakazie reklamy aptek zawarty w prawie farmaceutycznym; miałby on dotyczyć wyłącznie działań prowadzonych poza lokalem apteki i odnoszących się do leków lub wyrobów medycznych”. A nowa opieka farmaceutyczna powinna polegać m.in. na tym, że „farmaceuci powinni otrzymać uprawnienia do wystawiania recept na określone leki dla pewnych grup pacjentów, np. przewlekle chorych”.

Słowem, mamy tutaj do czynienia z klasyczną próbą „cofnięcia wskazówek zegara” i otwarcia na nowo drzwi do stosowania przez apteki „programów lojalnościowych”. Wszystko dokonywane pod płaszczykiem „utrudnień” w wykonywaniu opieki farmaceutycznej przez apteki i aptekarzy.

Program lojalnościowy, jako program prosprzedażowy stosowany przez aptekę, ma na celu przede wszystkim to, aby pacjenci (klienci aptek) spożywali jak najwięcej leków. Opieka farmaceutyczna jest zaprzeczeniem tego. Przez opiekę farmaceutyczną działa się na korzyść pacjenta, w trosce o jego życie i zdrowie. Tymczasem program lojalnościowy (reklama apteki) jest odwróceniem takich działań. To posunięcie przeciwko pacjentowi, a w interesie finansowym przedsiębiorcy prowadzącego aptekę. Tyle farmacja. Po ludzku takie zachowanie jest po prostu nieuczciwe, przeczy fundamentom pracy i etyki aptekarskiej, deprecjonuje aptekę jako „placówkę ochrony zdrowia publicznego”, czyniąc z niej „supermarket z lekami”.

W ustawie o izbach aptekarskich w art. 2a ust. 1 pkt. 7 stwierdza się, że „wykonywanie zawodu farmaceuty ma na celu ochronę zdrowia publicznego i obejmuje udzielanie usług farmaceutycznych polegających w szczególności na sprawowaniu opieki farmaceutycznej polegającej na dokumentowanym procesie, w którym farmaceuta, współpracując z pacjentem i lekarzem, a w razie potrzeby z przedstawicielami innych zawodów medycznych, czuwa nad prawidłowym przebiegiem farmakoterapii w celu uzyskania określonych jej efektów poprawiających jakość życia pacjenta”.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.