Zmiana prawa w zakresie opłat reklamowych

PRAWO

Autor: ŚIA/ rynekaptek.pl   14-09-2015, 10:23

Zmiana prawa w zakresie opłat reklamowych Zmiany w zakresie opłat reklamowych

Mocą ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz.U. 2015 poz. 774) wprowadzono do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych przepisy art. 17a i 17b - informuje mc. Krystian Szulc, radca prawny Śląskiej Izby Aptekarskiej.

Nowe regulacje dają gminie prawo podjęcia uchwały o warunkach sytuowania obiektów reklamowych, mocą których gmina uzyskuje prawo do pobierania tzw. opłaty reklamowej od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych.

Nałożenie nowej opłaty będzie dotyczyć:

1. właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,
2. użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,
3. posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,
4. posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego,
b) jest bez tytułu prawnego
jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama.

Zgodnie z art. 17b. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opłata reklamowa będzie składała się z części stałej i zmiennej.

Część stała będzie miała zryczałtowaną wysokość ustaloną przez gminę (maksymalnie 2,50 zł dziennie za obiekt). Część zmienna będzie zależeć od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy (do 20 groszy dziennie za każdy metr kwadratowy).

Zwolnienie z opłaty następuje, jeżeli:
-  reklama nie jest widoczna z przestrzeni dostępnych publicznie lub
-  reklama stanowi szyld, o ile jest on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń;
-  reklama wynika z obowiązku nałożonego przepisami prawa;
-  reklama służy wyłącznie do upowszechniania informacji:
a) trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia,
b) o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.

Ponieważ zmiana ustawy stanowi dyspozycję dla organów samorządowych, ostateczny kształt regulacji nadadzą uchwały Rady Miast i Gmin, wiadomo jednak, że uprawnienie to organy samorządu lokalnego uzyskają od 11 września br.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH