Zwrot kosztów za wycofany lek - przepisy są niejasne

PRAWO

Autor: rp.pl/rynekaptek.pl   13-05-2019, 09:37

Zwrot kosztów za wycofany lek - przepisy są niejasne NIA wielokrotnie apelowała do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego o uregulowanie tej kwestii (Fot. Archiwum)

Proces wycofywania leków z obrotu nie ma wystarczającego wsparcia w przepisach. Te pozostawiają apteki bez jasnych procedur co do sposobu postępowania - uważa Tomasz Leleno, rzecznik prasowy Naczelnej Izby Aptekarskiej.

Produkty lecznicze wydane z apteki nie podlegają zwrotowi, jednak nie dotyczy to sytuacji, gdy powodem zwrotu jest wada jakościowa (art. 96 ust. 7 i 8 Prawa farmaceutycznego) - przypomina "Rzeczpospolita".

Przepis par. 5 ust. 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z 12 marca 2008 r. w sprawie zasad i trybu wstrzymywania i wycofywania z obrotu produktów leczniczych i wyrobów medycznych stanowi, że kierownik apteki, punktu aptecznego, lub placówki obrotu aptecznego po otrzymaniu decyzji o wycofaniu z obrotu produktu leczniczego, jest obowiązany do przyjęcia od bezpośrednich odbiorców zwrotów produktów leczniczych.

Nie oznacza to jednak obowiązku zwrócenia pieniędzy za przyjęty z powrotem lek. Kwestia zwrotu leków jest więc niejasno uregulowana.

Jak wskazał w ubiegłym roku Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta, zakaz zwrotu leków nie dotyczy produktu leczniczego lub wyrobu medycznego z powodu wady jakościowej, niewłaściwego ich wydania lub sfałszowania. - Na wadę jakościową może wskazywać zanieczyszczenie substancji czynnej leku, tym samym osoba, która kupiła taki produkt ma podstawę do jego zwrotu. Apteka natomiast powinna przyjąć taki lek i zwrócić danej osobie poniesione koszty - mówi RPP.

Podobne stanowisko zajął UOKiK, który uznał, że z tytułu rękojmi pacjent ma prawo do zwrotu kosztów lub wymiany wadliwego leku na inny, jeśli wystąpiła wada jakościowa.

Jak pisze gazeta, aptekarze nie mają nic przeciwko przyjmowaniu wadliwych leków od pacjentów, ale nie są skorzy do ponoszenia kosztów z tego tytułu. Zaznaczają, że wycofanie leków z obrotu spowodowane jest zaniedbaniami na etapie produkcji leków, a nie działaniami aptekarzy.

- To producenci powinni każdorazowo przygotować odpowiednią procedurę na wypadek wycofania leku z rynku uwzględniającą sposób pokrycia kosztów. Celem jest zabezpieczenie interesów samych pacjentów, jak i aptek – wskazuje Tomasz Leleno, rzecznik prasowy Naczelnej Izby Aptekarskiej.

Jego zdaniem proces wycofywania leków z obrotu nie ma wystarczającego wsparcia w przepisach. Te pozostawiają apteki bez jasnych procedur co do sposobu postępowania, zwłaszcza w kwestii ewentualnego zwrotu ceny.

Tomasz Lelano zaznacza, że Naczelna Izba Aptekarska wielokrotnie apelowała do Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego (ostatni raz w lipcu 2018 r.) o uregulowanie tej kwestii poprzez wprowadzenie odpowiednich przepisów do Prawa farmaceutycznego. Niestety pismo NIA pozostało bez odpowiedzi.

Więcej: https://www.rp.pl/

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH