16,5 proc. budżetu na leki ma swoją cenę: 100% payback

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: LJ/ rynekaptek.pl   26-10-2018, 13:32

16,5 proc. budżetu na leki ma swoją cenę: 100% payback Niektórzy mówią, że to nie jest risk-sharing, ale risk-shifting, czyli przesunięcie ryzyka na stronę przemysłową. Trochę tak jest - mówi prof. Marcin Czech (fot. LJ)

Zdecydowano, aby zamknąć dolną granicą 16,5 procenta budżetu na refundację. Przemysł dostaje dużo więcej pieniędzy na swoje leki. Jednak ta zmiana ma swoją cenę i tę cenę zapłacić przemysł, w postaci 100. procentowego paybacku - mówi wiceminister zdrowia, Marcin Czech.

Jak przyznał wiceminister podczas spotkania prasowego dot. prezentacji kolejnego podrozdziału dokumentu "Polityka lekowa państwa" o dostępności refundacyjnej (Warszawa 26 października br.), przedstawiciele branży farmaceutycznej mówią o potrzebie przewidywalności rynku, by móc planować inwestycje długoterminowe. Ważne jest, by przewidywalność tego, co się dzieje na rynku, z punktu prowadzenia biznesu podmiotów, które działają w Polsce, była zagwarantowana.

Jak dodał, wychodząc naprzeciw takim postulatom, zdecydowano, aby zamknąć dolną granicą 16,5 procenta budżetu na refundację. Dzięki temu firmy mają pewność, że określona część budżetu będzie alokowana na leki.

- Poruszamy się więc w granicach 16,5 do 17 procent, a nie do 17 procent. To też nie będzie tak, że nagle nastąpi skok o 700 czy 800 mln zł i w styczniu 2019 będziemy mieć konstrukcję na poziomie 16,5 procenta. Chodzi o to, by dochodząc do 6 procent PKB, udział leków był proporcjonalnie reprezentowany. Będziemy mieli dzięki temu pewność, że są wystarczające pieniądze na wczesne interwencje, w tym na profilaktykę - mówił wiceminister, dodając, że w tym roku spodziewany budżet na leki to miedzy 16 – 16,5 procenta.

Jednocześnie wiceszef resortu dodał, że ta zmiana ma swoją cenę i tę cenę zapłacić przemysł, w postaci 100. procentowego paybacku.

- Ten mechanizm powoduje, że jeżeli przekraczamy budżet 17 procent, wszystko zwracane jest przez przemysł do kasy NFZ. Można powiedzieć, że przemysł ponosi za to całkowitą odpowiedzialność. Niektórzy mówią, że to nie jest risk-sharing, ale risk-shifting, czyli przesunięcie ryzyka na stronę przemysłową. Trochę tak jest. Ale w zamian przemysł dostaje dużo więcej pieniędzy na swoje leki - wyjaśniał prof. Czech.

Dodał: - Musimy mieć zabezpieczenie i tym zabezpieczeniem jest zmiana z 50% paybacku na 100 procent.

Jak przypomniał, taki zapis był pierwotnie w projekcie ustawy refundacyjnej: - Został zmieniony na etapie prac parlamentarnych. To oczywiście nie podoba się stronie przemysłowej. Ale coś za coś. Taki zabezpiecznik musi być założony.

Jak dodał, w tym rozwiązaniu chodzi też o zmitygowanie działań marketingowych. - W innych krajach takimi zabezpieczeniami są inne modele. Włosi mają podatek Garattiniego od wydatków marketingowych. Węgrzy z kolei mają podatki płacone od przedstawicieli medycznych, które wynoszą mniej więcej tyle, co koszty pracy REP-a. Utrzymanie takiej osoby jest podwójnie drogie. Zarabia na tym rząd, a jednocześnie mechanizm ogranicza marketing.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH