AdA również dla zezwoleń aptecznych sprzed nowelizacji?

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Karol Korszuń/ rynekaptek.pl   09-11-2018, 10:08

AdA również dla zezwoleń aptecznych sprzed nowelizacji? Uzurpowanie sobie przez wojewódzkich inspektorów farmaceutycznych prawa do badania wszystkich przesłanek uzyskania zezwolenia w sytuacji, gdy podmiot prowadzący aptekę zgłasza jedynie zmianę własnej nazwy, niewątpliwie jest zjawiskiem negatywnym i powinno budzić poważne wątpliwości całego środowiska aptekarskiego - uważa prawnik (fot. Fairfield)

Pojawiły się już pierwsze decyzje dotyczące zezwoleń aptecznych po wejściu w życie pakietu przepisów zwanych „Apteką dla aptekarza”. Jakie skutki niosą one dla aptek, w tym również działających w oparciu o zezwolenia wydane przed wejściem w życie regulacji „Apteki dla aptekarza”? Na to pytanie odpowiada adwokat Karol Korszuń, starszy prawnik w kancelarii Fairfield.

W ostatnich dniach media branżowe obiegła informacja o decyzji GIF dotyczącej zmiany wspólników w spółce jawnej. W niniejszym artykule postaram się przyjrzeć konsekwencjom, jakie decyzja ta może mieć dla całego rynku aptecznego w Polsce.

Poważne skutki niewielkiej zmiany
Spółka, w sprawie której wydano decyzję, prowadziła aptekę na podstawie zezwolenia wydanego przed uchwaleniem ustawy z 7 kwietnia 2017 r., zwanej potocznie „Apteką dla aptekarza”.  Już po wejściu w życie przepisów „AdA” do grona wspólników dołączyła nowa osoba, nie będąca farmaceutą. W związku z wejściem do spółki nowego wspólnika doszło do zmiany nazwy spółki, co wymagało dokonania odpowiedniej zmiany w treści zezwolenia aptecznego. Warto tutaj podkreślić, że wniosek dotyczył wyłącznie zmiany nazwy spółki – podmiot prowadzący aptekę pozostał ten sam.

Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny odmówił dokonania zmiany argumentując, że sprzeciwia się temu aktualna treść art. 99 ust. 4 pkt. 2 ustawy - Prawo farmaceutyczne, zgodnie z którym prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki posiadają wyłącznie farmaceuci oraz spółki jawne lub partnerskie, w których wspólnikami są wyłącznie farmaceuci. W ocenie organu wszystkie wymogi niezbędne przy ubieganiu się o zezwolenie (w tym wymóg posiadania wykształcenia farmaceutycznego) muszą być spełnione także przy wprowadzaniu zmian w zezwoleniu i dotyczy to również zezwoleń wydanych przed wejściem w życie przepisów „AdA”. W swojej decyzji GIF w pełni podzielił stanowisko wojewódzkiego inspektora.

Czy interpretacja przyjęta przez inspekcję ma podstawy w obowiązujących przepisach? Jakie mogą być skutki konsekwentnego stosowania takiej wykładni do wszystkich właścicieli aptek, także tych będących magistrami farmacji?

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH