Apteka jednak nie tylko dla aptekarza?

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Karol Korszuń/ rynekaptek.pl   07-05-2018, 08:34

Apteka jednak nie tylko dla aptekarza? Wykładnia przepisów przyjęta przez NSA może jednak wstrząsnąć rynkiem i pozwolić na otwieranie nowych aptek ogólnodostępnych na „starych” zasadach - uważa prawnik (fot. Fairfileld)

Niedołączenie opinii sanitarnej o lokalu nie jest brakiem formalnym wniosku o udzielenie zezwolenia aptecznego – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. Oznacza to, że wnioski składane na tzw. „dziury w ziemi” tuż przed wejściem w życie nowelizacji „Apteka dla aptekarza” były skuteczne i powinny zostać obecnie rozpoznane przez WIF na podstawie przepisów sprzed nowelizacji. W tym trybie dopuszczalne może okazać się otwarcie apteki z pominięciem limitów geograficznych oraz ograniczeń właścicielskich - ocenia mec. Karol Korszuń, starszy prawnik w Kancelarii Fairfield.

Niedołączenie opinii sanitarnej o lokalu nie jest brakiem formalnym wniosku o udzielenie zezwolenia aptecznego – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny. Oznacza to, że wnioski składane na tzw. „dziury w ziemi” tuż przed wejściem w życie nowelizacji „Apteka dla aptekarza” były skuteczne i powinny zostać obecnie rozpoznane przez WIF na podstawie przepisów sprzed nowelizacji. W tym trybie dopuszczalne może okazać się otwarcie apteki z pominięciem limitów geograficznych oraz ograniczeń właścicielskich - ocenia mec. Karol Korszuń, starszy prawnik w Kancelarii Fairfield.

Opublikowany w ostatnich dniach wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (II GSK 450/18) jest kolejną odsłoną sporu, jaki przetoczył się przez sądy administracyjne po wejściu w życie nowelizacji Prawa farmaceutycznego zwanej powszechnie „apteką dla aptekarza”. Przepisy te znacznie ograniczyły możliwość zakładania nowych aptek w Polsce ze względu na limity geograficzno-demograficzne, jak również zakaz uruchamiania nowych aptek przez osoby nie będące farmaceutami.

Wyścig o „stare” zasady
Wykładnia przepisów przyjęta przez NSA może jednak wstrząsnąć rynkiem i pozwolić na otwieranie nowych aptek ogólnodostępnych na „starych” zasadach (sprzed wejścia w życie ograniczeń). Na czym to polega? Otóż jeszcze przed wejściem w życie AdA, wielu przedsiębiorców starało się rozpocząć procedurę uzyskiwania zezwolenia na prowadzenie apteki w nowych lokalizacjach. W przypadku bowiem, gdy wniosek taki złożono przed 25 czerwca 2017 roku, powinien on zostać rozpatrzony na dotychczasowych zasadach, tj. z pominięciem wyżej wskazanych ograniczeń „geograficzno-demograficznych” oraz „właścicielskich”.

Problem polegał na tym, że wiele osób składało wnioski na miejsca niespełniające jeszcze wszystkich wymogów lokalowych, a czasem nawet na tzw. „dziury w ziemi” (tj. gdy trwała jeszcze lub dopiero planowana była budowa). Nie dysponowali zatem kompletem dokumentacji koniecznej do otwarcia apteki, w tym w szczególności opinią sanitarną o lokalu. Z tych względów wraz z wnioskiem o zezwolenie składany był wniosek o zawieszenie postępowania administracyjnego – czyli prośba do organu nadzoru o poczekanie z wydaniem zezwolenia na dokończenie inwestycji i zebranie całej niezbędnej dokumentacji.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.