Aptekarska inkwizycja

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Jakub Misiak/ rynekaptek.pl   08-06-2015, 08:46

Aptekarska inkwizycja Prawnik o zasadach działania aptek

XXI wiek jest określany epoką informacji. Charakterystyczną cechę współczesności stanowi swoboda komunikacji. Niewiele w skali świata pozostało gett wyłączonych z wymiany informacji. W jednej z takich enklaw cenzury pracują w Polsce aptekarze. Apteki zostały obudowane palisadą paragrafów, uniemożliwiającą swobodny kontakt z pacjentami - uważa Jakub Misiak z kancelarii Tomasik Jaworski Sp. p.

Zarodkiem problemu stało się uchwalenie przez Sejm art. 94a ust.1 Prawa farmaceutycznego w brzmieniu: „Zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego.” Niefortunne językowe skonstruowanie przepisu, połączone z nieprzyzwoitą bezrefleksyjnością inspekcji farmaceutycznej i sądów administracyjnych, doprowadziło do wykształcenia się standardu orzeczniczego, wedle którego „reklamą działalności apteki może być każde działanie zmierzające do zwiększenia sprzedaży”.

Obecne brzmienie zakazu reklamy jest społecznie szkodliwe z trzech podstawowych powodów: uczyniło nielegalną opiekę farmaceutyczną, zwiększa ceny leków, penalizuje przekazywanie przez apteki informacji społecznie zaangażowanych.

Przyjęta formuła zakazu skutkuje faktycznym ograniczeniem lub wyeliminowaniem w Polsce nowoczesnej opieki farmaceutycznej. Farmaceuta stał się jedynie automatem do wydawania leków. W Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii czy Holandii apteki proponują pacjentom podstawowe badania diagnostyczne, pomiar ciśnienia, glikemii lub cholesterolu. Apteki są miejscem organizowania prelekcji prozdrowotnych, doradztwa w zapobieganiu uzależnieniom, promocji badań przesiewowych. Farmaceuci angażują się w działalność edukacyjną, prowadzą sprzedaż książek i czasopism związanych z promocją zdrowia.

W Polsce powyższe działania traktowane są jako zakazana reklama i podlegają karze. Wprost do kwestii oferowania świadczeń opieki farmaceutycznej odniósł się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 sierpnia 2014 r. sygn. akt II GSK 1000/13, stwierdzając że: „Okoliczność, że oprócz programu rabatowego oferowane są inne jeszcze usługi zachęcające do korzystania z danej apteki nie powoduje, iż takie działanie przestaje być reklamą lecz wręcz tę reklamę wzmacnia”.

Farmaceutyczna cenzura wyklucza apteki z systemu ochrony zdrowia publicznego. Wysokie kwalifikacje farmaceutów i gęsta sieć aptek predestynują te placówki do zajmowania się profilaktyką zdrowotną oraz odciążenia przychodni w podstawach diagnostyki. Państwa anglosaskie i Europy zachodniej uznały, że nie stać ich na marnotrawienie potencjału farmaceutów i aptek. Polska natomiast może pozwolić sobie na to, żeby magistrzy i doktorzy farmacji jedynie wydawali leki, bo jeżeli apteka robi coś więcej, to może to już być zakazana reklama.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.