Aptekarska uczciwość

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Piotr Sędłak/ rynekaptek.pl   09-06-2015, 08:38

Aptekarska uczciwość

Z pewnym rozrzewnieniem przeczytałem w artykule "Aptekarska inkwizycja”, że ustanowione wraz z 1 stycznia 2012r. uregulowanie zakazujące reklamowania działalności aptek „jest społecznie szkodliwe z trzech podstawowych powodów: uczyniło nielegalną opiekę farmaceutyczną, zwiększa ceny leków, penalizuje przekazywanie przez apteki informacji społecznie zaangażowanych”.

Wbrew twierdzeniom, zakaz reklamy aptek (art. 94a ust. 1 PF) w żadnym stopniu nie ogranicza wykonywania przez apteki i aptekarzy opieki farmaceutycznej. Twierdzić coś innego może jedynie ktoś, kto nie wie, czym opieka farmaceutyczna w rzeczywistości jest. Uczciwy aptekarz do wykonywania prawdziwej opieki farmaceutycznej nie potrzebuje istnienia różnych form reklamy aptek - podkreśla Piotr Sędłak, aplikant radcowski w kancelarii radcy prawnego Małgorzaty Repelewicz.

Sądy administracyjne (WSA w Warszawie w wyroku z 11 września 2013r., sygn. VI SA/Wa 1291/13 oraz Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 marca 2015r., sygn. II GSK 61/14), wskazały że: „ (...) że opieka farmaceutyczna, (...) niezależnie od udziału w programie lojalnościowym, powinna być świadczona przez każdego farmaceutę, bowiem wynika to wprost z art. 2a ust. 1 pkt 7 ustawy z (...) o izbach aptekarskich.

(...) sprawowanie opieki farmaceutycznej w dodatkowym i specjalnym programie rabatowym stanowi zachętę do kupna produktów wyłącznie we wskazanych, konkretnych aptekach. Trafna jest zatem ocena, że (...) de facto sprowadza się do sprzedaży osobom w nim zarejestrowanym towarów po promocyjnych cenach, czyli wynagradzania pacjenta za dokonanie odpowiedniej liczby transakcji, a to nie mieści się w zakresie opieki farmaceutycznej (...)”.

Linia orzecznicza wypracowana w tej mierze przez judykaturę nie jest, jak zgrabnie to ujęto, „nieprzyzwoicie bezrefleksyjna”. NSA w wyroku z 11 stycznia 2012r., II GSK 1365/10, stwierdził np. że mierzenie ciśnienia w aptece jest dopuszczalną formą działalności apteki, bo wynika z definicji apteki, jako „placówki ochrony zdrowia publicznego” oraz z wymogu sprawowania przez aptekarzy opieki farmaceutycznej.

Natomiast zakazane jest reklamowanie się apteki, jako placówki w której badanie takie można wykonać, albowiem tego typu aktywność rynkowa jest naruszeniem zakazu reklamy aptek (por. wyrok NSA z 27 maja 2015r., II GSK 907/14). Orzeczenia te są logiczne i spójne. Wykonywanie opieki farmaceutycznej jest bowiem przeciwieństwem reklamy apteki. Opieka farmaceutyczna jest wykonywana z pożytkiem dla pacjenta; reklama apteki – ze szkodą dla niego.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.