Aptekarska uczciwość

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Piotr Sędłak/ rynekaptek.pl   09-06-2015, 08:38

Aptekarska uczciwość

Z pewnym rozrzewnieniem przeczytałem w artykule "Aptekarska inkwizycja”, że ustanowione wraz z 1 stycznia 2012r. uregulowanie zakazujące reklamowania działalności aptek „jest społecznie szkodliwe z trzech podstawowych powodów: uczyniło nielegalną opiekę farmaceutyczną, zwiększa ceny leków, penalizuje przekazywanie przez apteki informacji społecznie zaangażowanych”.

Wbrew twierdzeniom, zakaz reklamy aptek (art. 94a ust. 1 PF) w żadnym stopniu nie ogranicza wykonywania przez apteki i aptekarzy opieki farmaceutycznej. Twierdzić coś innego może jedynie ktoś, kto nie wie, czym opieka farmaceutyczna w rzeczywistości jest. Uczciwy aptekarz do wykonywania prawdziwej opieki farmaceutycznej nie potrzebuje istnienia różnych form reklamy aptek - podkreśla Piotr Sędłak, aplikant radcowski w kancelarii radcy prawnego Małgorzaty Repelewicz.

Sądy administracyjne (WSA w Warszawie w wyroku z 11 września 2013r., sygn. VI SA/Wa 1291/13 oraz Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 marca 2015r., sygn. II GSK 61/14), wskazały że: „ (...) że opieka farmaceutyczna, (...) niezależnie od udziału w programie lojalnościowym, powinna być świadczona przez każdego farmaceutę, bowiem wynika to wprost z art. 2a ust. 1 pkt 7 ustawy z (...) o izbach aptekarskich.

(...) sprawowanie opieki farmaceutycznej w dodatkowym i specjalnym programie rabatowym stanowi zachętę do kupna produktów wyłącznie we wskazanych, konkretnych aptekach. Trafna jest zatem ocena, że (...) de facto sprowadza się do sprzedaży osobom w nim zarejestrowanym towarów po promocyjnych cenach, czyli wynagradzania pacjenta za dokonanie odpowiedniej liczby transakcji, a to nie mieści się w zakresie opieki farmaceutycznej (...)”.

Linia orzecznicza wypracowana w tej mierze przez judykaturę nie jest, jak zgrabnie to ujęto, „nieprzyzwoicie bezrefleksyjna”. NSA w wyroku z 11 stycznia 2012r., II GSK 1365/10, stwierdził np. że mierzenie ciśnienia w aptece jest dopuszczalną formą działalności apteki, bo wynika z definicji apteki, jako „placówki ochrony zdrowia publicznego” oraz z wymogu sprawowania przez aptekarzy opieki farmaceutycznej.

Natomiast zakazane jest reklamowanie się apteki, jako placówki w której badanie takie można wykonać, albowiem tego typu aktywność rynkowa jest naruszeniem zakazu reklamy aptek (por. wyrok NSA z 27 maja 2015r., II GSK 907/14). Orzeczenia te są logiczne i spójne. Wykonywanie opieki farmaceutycznej jest bowiem przeciwieństwem reklamy apteki. Opieka farmaceutyczna jest wykonywana z pożytkiem dla pacjenta; reklama apteki – ze szkodą dla niego.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH