Artur Fałek: marketing nie zastąpi edukacji lekarzy

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Luiza Jakubiak/Rynek Zdrowia   04-01-2009, 14:34

Artur Fałek: marketing nie zastąpi edukacji lekarzy

Wysokość publicznych środków na leki powinna się zwiększać, bo nowe cząsteczki oznaczają większe wydatki. Jednak rynek leków we wszystkich krajach jest regulowany. Tak jest też w Polsce - mówi w wywiadzie dla miesięcznika Rynek Zdrowia dyrektor departamentu polityki lekowej i farmacji w resorcie zdrowia, Artur Fałek.

Rynek Zdrowia: – Uczestnicy rynku farmaceutycznego zarzucają Ministerstwu Zdrowia arogancję i nieuwzględnianie ich uwag w procesie legislacyjnym. Przykład z ostatnich miesięcy – rozporządzenie w sprawie reklamy leków.

Artur Fałek: – W większości są to nieporozumienia. Nie wiem, dlaczego twierdzi się, że ministerstwo nie brało pod uwagę opinii dotyczących rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych.

To rozporządzenie było w konsultacjach społecznych i większość z uwag, jakie napłynęły, została uwzględniona. Tak naprawdę w tym rozporządzeniu najwięcej kontrowersji budzi artykuł 13, który reguluje okoliczności spotykania się przedstawicieli medycznych z lekarzami. Zdaniem ministerstwa, spotkania powinny się odbywać poza godzinami pracy i dalsze dyskutowanie tej kwestii nie miało sensu. Ministerstwo było pewne celu, jaki chce osiągnąć.

Było też pewne, że rozwiązanie spotka się z oporem podmiotów, biorąc pod uwagę nadesłane opinie. Te uwagi branży nie zostały zlekceważone, zostały rozważone, ale ministerstwo zdecydowało się wprowadzić swoje rozwiązanie.

– Chcecie utrzymać przepis, który zdaniem branży jest niezgodny z prawem?

– Proszę mi wskazać przepis, który złamaliśmy tą regulacją. Nie ma takiego.

– A Konstytucja?

– Konstytucja bardzo ogólnie odnosi się do wielu rzeczy i musimy pamiętać, że z ogólnej zasady zapisanej w Konstytucji, chociażby swobody działalności gospodarczej, nie można wywodzić wszystkiego.

Mamy do czynienia z rynkiem, który nie jest w pełni swobodnym. Rynek leków, zwłaszcza refundowanych, we wszystkich krajach jest regulowany. Regulacje dotyczące reklamy leków w państwach europejskich wywodzą się z dyrektyw unijnych. Podstawa prawna we wszystkich krajach jest taka sama, natomiast rozwiązania różnią się, przy czym te różnice nie są zbyt duże.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH