GIF wygrywa w sporach o zakaz reklamy aptek

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Sejm/ rynekaptek.pl   19-06-2015, 11:19

GIF wygrywa w sporach o zakaz reklamy aptek Wiceminister zdrowia Sławomir Neumann

Bilans 2 lat sporów administracyjnych i sądowych o zakaz reklamy aptek nie jest dla skarżących korzystny. Spośród 67 wyroków wydanych w sprawach reklamy aptek tylko trzy można uznać za częściowo dla nich korzystne - ocenia wiceminister zdrowia, Sławomir Neumann.

Przepis dotyczący zakazu reklamy aptek został wprowadzony na skutek inicjatywy środowiska aptekarskiego, a konkretnie samorządu aptekarskiego, w którym samorząd aptekarski proponował dokładnie takie zmiany w zakresie reklamy aptek, jakie ostatecznie znalazły odzwierciedlenie w obowiązujących przepisach.

Ustawodawca w art. 94a ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. 2008 r. Nr 45, poz. 271 z późn. zm.) zakazał jakiejkolwiek formy reklamy prowadzonej przez apteki. Zgodnie z ww. artykułem „zabroniona jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego”.

W związku z brakiem legalnej definicji reklamy działalności aptek i punktów aptecznych w ustawie - Prawo farmaceutyczne, została ona zdefiniowana w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 6 marca 2008 r. stwierdził, iż: „Reklamą działalności apteki jest działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do dokonywania zakupu usług farmaceutycznych w konkretnej aptece lub punkcie aptecznym. Każde działanie, skierowane do publicznej wiadomości, niezależnie od sposobu i metody jego przeprowadzenia oraz środków użytych do jego realizacji, jeśli jego celem jest zwiększenie sprzedaży produktów leczniczych i wyrobów medycznych oferowanych w danej aptece".

Powyższe oznacza, że każda forma działalności apteki, która będzie zawierała jakiekolwiek formy zachęty, będzie spełniała przesłanki reklamy. Reklamą jest m.in. rozpowszechnianie ulotek z logo apteki oraz jej asortymentem, wszelkiego rodzaju banery czy city lighty. Za reklamę należy również uznać programy lojalnościowe.

Organy Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej prowadzą stały nadzór w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących zakazu reklamy aptek. Bilans 2 lat sporów administracyjnych i sądowych o zakaz reklamy aptek nie jest dla farmaceutów korzystny (stan na 2014 r.). Spośród 67 wyroków wydanych w sprawach reklamy aptek tylko trzy można uznać za częściowo korzystne dla skarżących.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH