Kierownicy i farmaceuci mają moc prawną do eliminacji działań marketingowych w aptekach

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: IGWPAiA/rynekaptek.pl   21-02-2019, 10:27

Kierownicy i farmaceuci mają moc prawną do eliminacji działań marketingowych w aptekach Istotnym znaczeniem w przypadków działań targetowych jest rozmiar prowadzonej działalności gospodarczej - wskauzje Izba (Fot. Archiwum)

Kary dla kadry aptek, nie zmienią sytuacji. Na ten moment chyba tylko świadomość pacjenta i świadomość kierowników aptek może ograniczyć napędzanie sprzedażowej machiny - uważa IGWPAiA.

Do tej pory Inspekcja Farmaceutyczna nie zwracała uwagi na rzucające się w oczy ilości przy kasowego asortymentu, który niejednokrotnie przeszkadza w swobodnej obsłudze pacjenta.

Szczegółowe wyjaśnienia kierowników pozwoliłyby na wpisanie uwag do protokołów kontroli a to z kolei skutkowałoby realizacją zaleceń pokontrolnych. W przypadku re kontroli, gdyby w dalszym ciągu były te same uchybienia WIF miałby podstawę do cofnięcia koncesji.

Kierownicy aptek jako osoby odpowiedzialne za prowadzenie apteki mają odpowiednie umocowanie w przepisach prawa farmaceutycznego, by decydować o sposobie prowadzenia podmiotu, którym kierują. Zdecydowanie za mało są uświadamiani na temat kompetencji oraz zakresu odpowiedzialności jaką ponoszą.

Praca wolna od targetowej bolączki
Odpowiedzialność zawodowa jest nadrzędna w stosunku odpowiedzialności wynikającej ze stosunku pracy. Utrata uprawnień to przekreślenie wielu lat ciężkiej pracy, utrata pracy zaś z powodu przestrzegania przepisów ustawy PF to po pierwsze argument dla sadu pracy o przywrócenie do pracy, a po drugie szansa zmiany apteki na taką, w której praca będzie przyjemnością a nie przykrą targetową bolączką .

Zgodnie z art. 88 ust.5 do zadań kierownika należy organizacja pracy w aptece, podczas której farmaceuta związany jest Kodeksem Etyki Aptekarza Rzeczypospolitej Polskiej. (uchwała Nr VI/25/2012 z dnia 22 stycznia 2012r. VI Krajowego Zjazdu Aptekarzy) Kodeks Etyki Aptekarza określa, co jest w zawodzie istotne, pożądane, dobre, moralne i słuszne a co naganne. Przedstawia etyczną stronę przedsiębiorczości aptekarskiej w zbiorze norm.

W tym miejscu warto przytoczyć art. 3 kodeksu etyki, który mówi, że aptekarz, będąc osobiście odpowiedzialny za wykonywaną pracę, jest wolny w podejmowaniu swoich zachowań, zgodnie ze swym sumieniem i współczesną wiedzą medyczną. Mechanizmy rynkowe ( zatem targety sprzedażowe), naciski społeczne nie zwalniają aptekarza z przestrzegania zasad etyki. Na podstawie art. 19. ust. 2 wspomnianego kodeksu „aptekarz unika działalności przyczyniającej się do zwiększenia konsumpcji produktów leczniczych”.

Jak widzimy, kierownicy aptek i farmaceuci mają umocowanie prawne do postępowania eliminującego działania marketingowe w aptekach. Pytanie do kierowników aptek dlaczego z tego nie korzystają?

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH