Kosmetyki pozwalają aptekom ekonomicznie funkcjonować

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Paulina Kieszkowska-Knapik/ rynekaptek.pl   12-10-2016, 13:01

Kosmetyki pozwalają aptekom ekonomicznie funkcjonować Prawnik komentuje zapowiedź w prawie farmaceutycznym

Sprzedaż kosmetyków w aptekach pozwala im ekonomicznie funkcjonować, czyli kredytować NFZ przez kilka tygodni, by odzyskać swoje pieniądze z refundacji leków - ocenia mec. Paulina Kieszkowska-Knapik z kancelarii Kieszkowska Rutkowska Kolasiński.

Czy apteka nie może być jak zwykły sklep? Nie może i nie jest. W prawie farmaceutycznym są przepisy, które bardzo ograniczają asortyment apteki. Jest wyraźnie napisane, że można sprzedawać tylko takie kosmetyki, które nie służą do perfumowania i upiększania. To oznacza, że na półkach aptek mogą być wyłącznie kosmetyki, które są w jakiś sposób związane z leczeniem skóry czy dbaniem o nią - mówiła mecenas podczas audycji radiowej "Post Factum" w TOK FM.

Pytanie, czy miała to by być zmiana przepisów, która jeszcze bardziej to zawęża? Apteka to jest miejsce, które powinno mieć możliwość oferowania wszystkiego, co jest związane z dbaniem o siebie. Tak jest w większości krajów europejskich: w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Włoszech.  Tam w sprzedaży aptecznej są smoczki, butelki, pieluchy, pieluchomajtki.

Na pytanie prowadzącego, że jednak polska apteka, a niemiecka to dwa różne światy, ponieważ jesteśmy "przywaleni" reklamą, mecenas odpowiedziała:

To trzeba to wyraźnie odróżnić. Reklama to zupełnie co innego. Rzeczywiście w Polsce nie kontroluje się wystarczająco dobrze reklam suplementów diety. Nie ma też wystarczającego nadzoru nad tym, jak rejestrowane są niektóre produkty, np. jako wyroby medyczne, chociaż tak naprawdę nimi nie są.

To jest zaniedbanie państwa, które powinno od strony produktowej zadbać o to, jaki przekaz i jaka jakość trafia do pacjenta. Co innego , które z tych produktów mogą być na półce w aptece.

Cała ta regulacja musi być proporcjonalna. Kwestia dotycząca profesjonalności, traktowania apteki jako miejsca porady w systemie ochrony zdrowia, jest jak najbardziej właściwa. Ale nie można doprowadzić do sytuacji, że "wypchniemy" z aptek pewne towary, które tam teraz są i mają pewien walor dla kupującego.

Trzeba pamiętać, że jest to ta sfera produktowa, która pozwala aptekom ekonomicznie funkcjonować, czyli kredytować NFZ przez kilka tygodni. By uzyskać pieniądze z refundacji leków refundowanych, każda apteka musi na taki zwrot refundacji poczekać. Dlatego potrzebna jest ta "druga noga", w przeciwnym wypadku apteka nie przetrwa ekonomicznie.

Ponadto apteka nie jest w stanie funkcjonować z samej sprzedaży leków. Ustawa refundacyjna wprowadziła zasadę, że marżę apteczną liczy się nie od ceny leku, ale od limitu refundacji. Ministerstwo zdrowia zapowiada, że w zamian za wyprowadzenie części asortymentu z aptek wprowadzi opłatę dyspensyjną. Ale na taki system na razie nas nie stać.

Realny problem leży gdzie indziej. Organy nie dają sobie rady w zakresie kontroli reklamy produktów i ich jakości. Tym się zajmijmy.






Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH