Reklama suplementów diety w telewizji. Kierunek cieszy, szczegóły już nie

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Paweł Bernat/ rynekaptek.pl   29-11-2019, 12:37

Reklama suplementów diety w telewizji. Kierunek cieszy, szczegóły już nie Od kilku lat Stowarzyszenie Leki Tylko z Apteki zwraca uwagę na patologie związane z reklamowaniem suplementów diety w Polsce (fot. Stowarzyszenie Leki Tylko z Apteki)

Każdy krok w kierunku uporządkowania zasad panujących na rynku suplementów diety, to krok do przodu. Dlatego cieszy nas, że w ogóle został zrobiony. Obawiamy się jednak, że pozorne rozwiązanie problemu odwróci uwagę od istniejących i niekontrolowanych przez nikogo zagrożeń - uważa Paweł Bernat, prezes Stowarzyszenia Leki Tylko z Apteki.

25 listopada br. nadawcy telewizyjni zawarli porozumienie z organizacjami zrzeszającymi producentów suplementów diety w sprawie zasad rozpowszechniania reklam suplementów diety.

Każdy krok w kierunku uporządkowania zasad panujących na rynku suplementów diety, to krok do przodu. Dlatego cieszy nas, że w ogóle został zrobiony. Obawiamy się jednak, że pozorne rozwiązanie problemu odwróci uwagę od istniejących i niekontrolowanych przez nikogo zagrożeń. Regulowana bowiem będzie, a raczej może być, jedynie część przekazów i to cześć, która z każdą chwilą staje się mniej istotna.

Wadą każdej samoregulacji jest to, że łamiąc ją, łamiemy zasady, a nie przepisy prawa. Nie jest to zatem obarczone jakimikolwiek sankcjami czy karami finansowymi. Należy zaznaczyć, że jedną ze stron zawartego porozumienia są jedynie nadawcy telewizyjni. Jedynie, bo w ostatnich miesiącach doszło do zmiany dominacji na rynku reklamowym. Wydatki na reklamę w internecie w pierwszym kwartale 2019 r. wzrosły o ok. 9 proc. do 1,1 mld zł (badanie AdEx sporządzone przez IAB Polska i PwC), a wydatki reklamodawców na internet przewyższyły nakłady na telewizję.

Według badania agencji mediowej Starcom udział wydatków na internet w torcie reklamowym przekroczył 43 proc. Telewizja zaś pozyskała 40 proc. rynku. I można się spodziewać, że w kolejnych latach dominacja internetu będzie się zwiększać. Samoregulacja dotyczy zatem tylko części, a nie większości rynku reklamowego.

Oznacza to, że poza jakąkolwiek kontrolą, bez jakichkolwiek zasad będą nadal działać reklamodawcy suplementów diety w internecie. Tam mamy obecnie do czynienia z wolną amerykanką. Łamane są wszelkie zasady przyzwoitości, w tym także prawo. Żeby ukrócić proceder kłamstw i manipulacji, z jakim mamy do czynienia w przypadku reklam suplementów diety (przede wszystkim w internecie), naszym zdaniem nie obędzie się bez regulacji na poziomie rządowym z sankcjami. Bez dotkliwych finansowych kar będzie to niemożliwe.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH