Uleczyć rynek reklamy leków i suplementów diety

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Walenty Zajdel/ rynekaptek.pl   02-06-2016, 08:01

Uleczyć rynek reklamy leków i suplementów diety

Ograniczenie nadmiernej ilości reklam w mediach leków OTC i suplementów, dokonywanie kontroli reklam przed rozpoczęciem ich rozpowszechniania oraz zwiększenie kar finansowych – takie m.in. rozwiązania proponuje mgr farm. Walenty Zajdel, przewodniczący komisji ds. aptek szpitalnych Okręgowej Izby Aptekarskiej w Krakowie.

Z raportu firm Nielsen oraz Zenithoptimedia wynika, że w roku 2015 rynek reklamy leków OTC (dostępnych bez recepty) oraz suplementów diety wynosił 5,46 mld złotych i był to największy rynek reklamowy w Polsce. Firmy z branży farmaceutycznej wydały w 2015 roku najwięcej na kampanie reklamowe w telewizji: 3,9 mld złotych. Nie ma powodu, by Polska była jedynym krajem w Europie, w którym największym rynkiem reklamowym jest rynek reklamy leków OTC oraz suplementów diety.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w swoim raporcie wykazuje, że ogólna liczba reklam w telewizji wzrosła tylko trzykrotnie, natomiast liczba reklam tej kategorii produktów wzrosła aż dwudziestokrotnie! W telewizji reklama tych produktów stanowi 25% wszystkich reklam, natomiast w radiu aż 70% wszystkich reklam.

To zatrważające dane. Biorąc powyższe pod uwagę zasadne byłoby ograniczenie ilości reklam na przykład do poziomu 10% wszystkich reklam. Oprócz wszechobecnej reklamy występuje również sponsoring programów oraz lokowanie produktu. Dyskusja na temat czy ograniczyć reklamę nie jest potrzebna. Konieczna jest dyskusja na temat, jak skutecznie ograniczyć nadmierną reklamę w mediach leków OTC i suplementów diety.

Portal z rzetelną wiedzą
Konsekwencją wszechobecnej reklamy tej kategorii produktów jest ich nadmierna konsumpcja, nadużywanie oraz lekomania i suplementomania. Powoduje to liczne zagrożenia dla zdrowia i życia: niekorzystne interakcje, wzrasta częstość powikłań polekowych, 6-13% hospitalizacji spowodowanych jest błędami lekowymi.

Dlatego potrzebna jest edukacja konsumentów oraz pacjentów. Bardzo przydatne byłoby wprowadzenie przez ministerstwo zdrowia autoryzowanego portalu ze zbiorem rzetelnej wiedzy na temat odpowiedzialnego samoleczenia, ze szczególnym uwzględnieniem leków OTC i suplementów diety. Takie rozwiązania wspierające zdrowie publiczne istnieją w wielu krajach i są dobrym wzorem do wdrożenia podobnych dobrych praktyk w Polsce (np. portal NHS Choices w Wielkiej Brytanii).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.