Ustawa o zawodzie farmaceuty – androny w miejsce konkretów

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Piotr Sędłak/ rynekaptek.pl   28-10-2019, 09:02

Ustawa o zawodzie farmaceuty – androny w miejsce konkretów Podstawową cechą zawodu farmaceuty, jak każdego innego zawodu zaufania publicznego, jest jego niezależność (fot. archiwum)

Ustawa o zawodzie farmaceuty powinna iść z duchem czasu i stanowić odpowiedź na realia (albo inaczej – patologie) funkcjonowania rynku aptekarskiego w Polsce, jakie powstały po jego uwolnieniu (i „usieciowieniu”). Aby uzmysłowić sobie o czym mówimy, przytoczmy kilka przykładów - pisze radca prawny Piotr Sędłak.

W miarę postępu „usieciowiania” rynku konflikt ten będzie narastał. Uzasadnia to stworzenie prawnych gwarancji niezależności farmaceuty. A co w to miejsce serwuje nam projekt ustawy o zawodzie, „poprawiony” w październiku przez Ministerstwo Zdrowia?

Pustosłowie i pobożne życzenia
Punktem wyjścia powinny być uregulowania chroniące stosunek pracy farmaceuty. Kilka rozwiązań wydaje się szczególnie pożądanych.

Po pierwsze, farmaceuta powinien posiadać uprawnienie do odmowy wykonania polecenia służbowego sprzecznego z etyką zawodową lub przepisami prawa regulującymi wykonywanie zawodu farmaceuty. Wspomina o tym Trybunał Sprawiedliwości UE w przytoczonym wyroku z 2009r. Tymczasem, projekt stwierdza jedynie, że pracodawca apteczny będzie „zobowiązany umożliwić aptekarzowi samodzielne podejmowanie decyzji w zakresie sprawowania opieki farmaceutycznej lub udzielania usług farmaceutycznych” (art. 36 ust. 2 projektu ustawy).

Propozycja ta wydaje się dalece niewystarczająca. Przepis ten nie stawia tamy np. wymuszaniu na personelu aptecznym działań reklamowych, czy zachowaniu opisanemu powyżej. Praktyka funkcjonowania rynku pokazuje, że bezprawne działania wywierane na zatrudnionych w aptekach farmaceutach nie ogranicza się tylko do sfery opieki farmaceutycznej i usług farmaceutycznych. Mamy więc do czynienia z regulacją, z niebytu wziętą i zmierzającą de facto donikąd; a na pewno nic, albo niewiele farmaceutom dającą.

Co istotne, z „październikowego” projektu ustawy zniknął przepis, który zabraniał farmaceucie reklamowania nie tylko leków, ale również suplementów diety; tym samym, reklama tych ostatnich ma być dopuszczalna (pierwotny przepis art. 28 ust. 1 projektu ustawy „przesunięto” do art. 29 i usunięto z niego wyrażenie „oraz produktów o których mowa w art. 72 ust. 5 ustawy Prawo farmaceutyczne”).

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH