Wszechobecna reklama leków OTC oraz suplementów diety

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Walenty Zajdel/ rynekaptek.pl   25-03-2016, 10:16

Wszechobecna reklama leków OTC oraz suplementów diety

UOKiK może prewencyjnie zatrzymać emisję reklamy, jeżeli uzna, że wprowadza klientów w błąd. Może zażądać wycofania z rynku podejrzanego produktu lub nałożyć karę w wysokości do 10% obrotu za niewłaściwą reklamę - przypomina mgr farm. Walenty Zajdel, przewodniczący Komisji ds. Aptek Szpitalnych OIA w Krakowie.


Wydatki na reklamę produktów farmaceutycznych ciągle rosną. Z raportu firmy Kantar Media wynika, że w 2015 roku był to największy rynek reklamy w Polsce. Firmy z branży farmaceutycznej wydały w 2015 roku na reklamę leków OTC (bez recepty) 4,30 mld złotych: w telewizji 2,82 mld zł, w stacjach radiowych 1,12 mld zł, w gazetach i magazynach 0,36 mld zł. To zatrważające dane.

Nie ma żadnego powodu, żeby Polska była jedynym krajem w Europie, w którym największym rynkiem reklamowym jest rynek reklamy produktów farmaceutycznych. Konsekwencją wszechobecnej reklamy leków OTC jest nadmierna ich konsumpcja, nadużywanie, polipragmazja oraz lekomania. Negatywne skutki mogą być bardzo poważne, a czasem nieodwracalne (przykładowo: przypadki śmiertelne po przedawkowaniu paracetamolu, który jest substancją aktywną zawartą w wielu lekach o różnych nazwach handlowych).

Polska należy do krajów europejskich o jednej z największych konsumpcji leków OTC. Sprzedaż tej kategorii produktów z roku na rok dynamicznie rośnie. Jak wynika z danych IMS, w 2014 roku rynek leków OTC w Polsce wynosił 9,24 mld zł wartościowo, natomiast ilościowo było to 688 milionów opakowań (przykładowo: Rutinoscorbin 14 milionów opakowań). W 2015 roku było to już: wartościowo 9,89 mld złotych, ilościowo 722 miliony opakowań.

Nadmierna konsumpcja leków powoduje liczne zagrożenia dla zdrowia i życia: niekontrolowane kombinacje lekowe obarczone są dużym ryzykiem wystąpienia niekorzystnych interakcji, wzrasta częstość powikłań polekowych, 6-13% hospitalizacji spowodowanych jest błędami lekowymi.

Nadmierna reklama suplementów diety
Wartość rynku suplementów diety w Polsce jest szacowana na około 3 mld złotych rocznie. W 2015 roku w Polsce zostało zakupionych około 190 milionów opakowań suplementów diety. Z prawnego punktu widzenia suplementy diety są specyficzną kategorią środków spożywczych, których celem jest uzupełnienie normalnej diety. Występują w postaci tabletek, kapsułek, saszetek, czyli mają formę i postać taką jak leki, ale to jest jedyne podobieństwo.

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH