Wszechobecna reklama leków OTC oraz suplementów diety

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Walenty Zajdel/ rynekaptek.pl   25-03-2016, 10:16

Wszechobecna reklama leków OTC oraz suplementów diety

UOKiK może prewencyjnie zatrzymać emisję reklamy, jeżeli uzna, że wprowadza klientów w błąd. Może zażądać wycofania z rynku podejrzanego produktu lub nałożyć karę w wysokości do 10% obrotu za niewłaściwą reklamę - przypomina mgr farm. Walenty Zajdel, przewodniczący Komisji ds. Aptek Szpitalnych OIA w Krakowie.


Wydatki na reklamę produktów farmaceutycznych ciągle rosną. Z raportu firmy Kantar Media wynika, że w 2015 roku był to największy rynek reklamy w Polsce. Firmy z branży farmaceutycznej wydały w 2015 roku na reklamę leków OTC (bez recepty) 4,30 mld złotych: w telewizji 2,82 mld zł, w stacjach radiowych 1,12 mld zł, w gazetach i magazynach 0,36 mld zł. To zatrważające dane.

Nie ma żadnego powodu, żeby Polska była jedynym krajem w Europie, w którym największym rynkiem reklamowym jest rynek reklamy produktów farmaceutycznych. Konsekwencją wszechobecnej reklamy leków OTC jest nadmierna ich konsumpcja, nadużywanie, polipragmazja oraz lekomania. Negatywne skutki mogą być bardzo poważne, a czasem nieodwracalne (przykładowo: przypadki śmiertelne po przedawkowaniu paracetamolu, który jest substancją aktywną zawartą w wielu lekach o różnych nazwach handlowych).

Polska należy do krajów europejskich o jednej z największych konsumpcji leków OTC. Sprzedaż tej kategorii produktów z roku na rok dynamicznie rośnie. Jak wynika z danych IMS, w 2014 roku rynek leków OTC w Polsce wynosił 9,24 mld zł wartościowo, natomiast ilościowo było to 688 milionów opakowań (przykładowo: Rutinoscorbin 14 milionów opakowań). W 2015 roku było to już: wartościowo 9,89 mld złotych, ilościowo 722 miliony opakowań.

Nadmierna konsumpcja leków powoduje liczne zagrożenia dla zdrowia i życia: niekontrolowane kombinacje lekowe obarczone są dużym ryzykiem wystąpienia niekorzystnych interakcji, wzrasta częstość powikłań polekowych, 6-13% hospitalizacji spowodowanych jest błędami lekowymi.

Nadmierna reklama suplementów diety
Wartość rynku suplementów diety w Polsce jest szacowana na około 3 mld złotych rocznie. W 2015 roku w Polsce zostało zakupionych około 190 milionów opakowań suplementów diety. Z prawnego punktu widzenia suplementy diety są specyficzną kategorią środków spożywczych, których celem jest uzupełnienie normalnej diety. Występują w postaci tabletek, kapsułek, saszetek, czyli mają formę i postać taką jak leki, ale to jest jedyne podobieństwo.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH