Zakaz reklamy jest co najmniej dziwny

KOMENTARZE I OPINIE

Autor: Jacek Szwajcowski/rynekaptek.pl   01-02-2016, 10:07

Zakaz reklamy jest co najmniej dziwny   Jacek Szwajcowski, prezes Pelionu. Fot. Rynek Aptek

Regulacje mają to do siebie, że czasem robione są nierozsądnie, bez należytego zastanowienia, a potem już nie daje się tego cofnąć - mówi Wyborczej Jacek Szwajcowski, prezes Pelionu i szef Polskiej Rady Biznesu.

W biznesie coraz większy udział ma i będzie miała wymiana informacji, internet. A my nie możemy stworzyć apteki internetowej, bo mamy co najmniej dziwny zakaz reklamy aptek. Ten zakaz prowadzi do paraliżu takiej działalności jak zamawianie leków. Informacja o tym, w którym miejscu można odebrać lek, jest traktowana jak reklama.

Chcieliśmy wprowadzić profesjonalną opiekę farmaceutyczną, dokonać wielu zmian także w podejściu i rozumieniu roli apteki. Mimo że jest to rozwiązanie rekomendowane przez uniwersytety medyczne, zostało zastopowane, bez uwzględnienia dobra pacjenta, za to z troską o regulacyjne blokady rynku.

W 2008 r. wprowadziliśmy program senior, obniżając ceny leków dla emerytów. W 2012 r. wprowadzono przepisy, które zabroniły takich działań beż żadnej oceny skutków regulacji. Co się dzisiaj dzieje? To samo myślenie, dotąd zakazane, zaczyna być programem rządowym. Projekt obecnego rządu wprowadzający leki darmowe dla seniorów jest przecież staraniem, by zwiększyć dostępność do leków. Taki cel przyświecał także nam. I bardzo się cieszę, że problem ten ma być systemowo rozwiązany.

Inny przykład beznadziejnej regulacji? Każdy supermarket, każda drogeria może sprzedawać leki OTC, czyli bez recepty, na ból głowy, na gardło. Kładzie je na najniższej półce przy ziemi i wszystko jest w porządku.

Ja w aptece nie mogę ich położyć niżej niż na wysokości 60 cm od ziemi. Nawet pampersów. Co to znaczy? Regały mają 180 cm, czyli jedna trzecia przestrzeni jest niewykorzystywana, a więc potrzebuję więcej powierzchni i automatycznie płacę wyższy czynsz. Przegrywam cenowo z supermarketem.

Regulacje mają to do siebie, że czasem robione są nierozsądnie, bez należytego zastanowienia, a potem już nie daje się tego cofnąć.

 

 

 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH