
Chorzy na stwardnienie rozsiane (SM), nieuleczalną chorobę neurologiczną, potrzebują wsparcia psychologicznego i motywacji, by poradzić sobie z diagnozą, wyborem ścieżki terapii i powrotem do normalności – przekonują eksperci VI edycji kampanii „SM – Walcz o siebie”.
Jej zdaniem dzięki temu można zacząć personalizować leczenie chorych na SM, czyli dobierać je dla każdego chorego indywidualnie, z uwzględnieniem charakterystyki jego choroby, a także jego cech osobowości czy planów życiowych. W przypadku SM jest to niezwykle ważne, gdyż schorzenie to przebiega bardzo odmiennie u każdego pacjenta, dlatego jest określane jako choroba o stu twarzach.
- Pacjentowi z SM trzeba pomóc, tłumacząc mu konsekwencje wyborów terapii, pokazując dane dotyczące efektywności poszczególnych leków, ich bezpieczeństwa i skutków ubocznych. Zawsze zachęcam pacjenta do pozostawienia sobie czasu na podjęcie decyzji - zaznacza neurolog prof. Adam Czapliński z ośrodka Neurozentrum Bellevue w Zurychu.
Tymczasem, z badań społecznych przeprowadzonych jesienią 2016 r. dla Fundacji SM - Walcz o siebie wynika, że tylko nieco połowa pacjentów z SM deklaruje, iż rozmawiała z lekarzem o nowych, refundowanych formach leczenia. Jedna trzecia badanych przyznała, że lekarz podczas wyboru terapii nie zapytał ich o styl życia i aż połowa ankietowanych kobiet nie była pytana o to, czy chciałaby urodzić dziecko.
- Osoby żyjące z SM często nie potrafią zarządzać swoją chorobą, nawiązać partnerskiej relacji z lekarzem, z pracodawcą czy partnerem. To tylko pogłębia stres i postęp choroby. Największy problem jest w małych miejscowościach i na wsiach, gdzie dostęp np. do psychologa jest bardzo ograniczony - tłumaczy Malina Wieczorek. To właśnie stało się to inspiracją do założenia Szkoły Motywacji.
Patronat Honorowy nad Szkołą Motywacji, stworzoną w ramach kampanii "SM - Walcz o siebie", objęły Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Uczelnia Łazarskiego, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej oraz Instytut Komunikacji Zdrowotnej.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych