Dbanie o zdrowie to prawo czy obowiązek obywateli? RPP: lepszym słowem jest powinność

FARMAKOTERAPIA

Autor: Wojciech Kuta/ rynekaptek.pl   06-07-2020, 08:01

Dbanie o zdrowie to prawo czy obowiązek obywateli? RPP: lepszym słowem jest powinność Nie oczekujmy jednak, że obywatele sami będą wykazywać inicjatywę w zakresie zachowań prozdrowotnych - mówi ekspert (fot. Pixabay)

Niezbędna jest zmiana w komunikacji społecznej - z dzisiejszej, dominującej formy promowania leczenia różnych dolegliwości wyłącznie za pomocą środków farmakologicznych na rzecz przekazów popularyzujących np. aktywność fizyczną, która stanowi jedną z ważniejszych części profilaktyki wielu schorzeń.

- Na przykład wszelkie kary nakładane chociażby przez NFZ, Rzecznika Praw Pacjenta, czy Państwową Inspekcję Sanitarną powinny być przeznaczane wyłącznie na działania związane z profilaktyką chorób i ich czynników ryzyka - wskazuje RPP.

Z drugiej strony przyznaje, że w gotowym już projekcie nowelizacji Ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta - który był tworzony wspólnie m.in. z przedstawicielami największych organizacji pacjentów w Polsce - rzeczywiście wymieniane są nie tylko prawa, ale też powinności obywateli w zakresie dbania o zdrowie.

- Pacjent powinien, między innymi rzetelnie informować lekarza o stanie swojego zdrowia, przyjmowanych lekach, a także o tym, czy stosuje się do zaleceń lekarskich, czy nie przerywał terapii itp. - wylicza Bartłomiej Chmielowiec.

Politycy biorą pod uwagę doświadczenia pacjentów?
Z kolei Piotr Kuskowski, dyrektor ds. strategii Siemens Healthcare zwracał podczas dyskusji uwagę, że w kształtowaniu polityki zdrowotnej oraz modelu finansowania świadczeń w naszym kraju, w znacznie szerszym niż obecnie zakresie warto uwzględniać doświadczenia pacjentów.

- Właśnie z tego powodu wzięliśmy udział w tworzeniu w ubiegłym roku Raportu „Doświadczenia pacjenta w Polsce” - zaznaczył dyr. Kuskowski. Raport ukazał się w październiku 2019 r. i stanowi próbę szerszej oceny systemu ochrony zdrowia z punktu widzenia koncepcji patient experience.

- Chodzi nie tylko o dostarczanie pacjentowi wartości klinicznej, ale także poczucia bezpieczeństwa, komfortu, a także o zaangażowanie pacjenta w proces diagnostyczno-terapeutyczny, dobrą komunikację z pacjentem, poszanowanie jego podmiotowości i godności, budowanie poczucia niezawodności systemu, pewności dostępu do świadczeń - wymienia dyrektor Kuskowski.

Zaznacza, że koncepcja patient experience pozwala zarządzać sferą odczuć pacjenta (oraz - co równie ważne - jego rodziny), stanem emocjonalnym, poziomem lęku, odczuwania bólu czy stresu związanego z procesem diagnostyczno-terapeutycznym.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH