Dlaczego leki należy popijać wodą, a nie mlekiem, czyli jak właściwie przyjmować produkty lecznicze

FARMAKOTERAPIA

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   08-07-2010, 10:12

Średni czas wizyty pacjenta w gabinecie lekarskim nie przekracza 15 minut, na zadanie pytań lekarzowi chory ma jedną minutę. W efekcie pacjent wychodzi z gabinetu z receptą, nie wiedząc, jak przyjmować lek.


Najlepsza jest woda
Nie bez znaczenia jest też stosowanie diety antyoksydacyjnej, opartej na owocach i warzywach, która może powodować powikłania związane nie tylko z wchłanianiem leku. Zawarte w owocach furanokumaryny i flawonoidy mogą powodować zmienną aktywność izoenzymów cytochromu P450.

– Dlatego nie popijajmy leków sokiem pomarańczowym, grejpfrutowym czy aroniowym – apeluje dr Woroń, zwracając uwagę, by spojrzeć na rzeczywistą zawartość soku w soku.

Najlepszą do popicia leku jest przegotowana, przestudzona, wodociągowa, odmineralizowana woda, która nie niesie ryzyka interakcji. Nawet woda mineralna, odzwierciedlenie zdrowego trybu życia, z powodu zawartości minerałów może zmieniać wchłanianie leków. Przykładowo bifosfoniany będą tworzyć nierozpuszczalne kompleksy w przewodzie pokarmowym i nie będą wchłaniane.

Zawarta w herbacie tanina może powodować interakcje z preparatami żelaza. Zmiany we wchłanianiu leków będą powodować zawarte w kawie metyloksantyny. Wapń zawarty w napojach mlecznych może tworzyć kompleksy z wieloma lekami, utrudniając ich wchłanianie.

Inne interakcje pokarmowe

Popularnie stosowany magnez może dawać niekorzystne reakcje ograniczając efekt działania wielu leków. Zawartyw tabletach wapń stosowany w nadmiarze może być przyczyną wzrostu ciśnienia i może zwiększać ryzyko niewydolności nerek z powodu przewapnienia. Szczególnie dotyczy to kobiet w okresie menopauzalnym, którym w ramach profilaktyki osteoporotycznej zaleca się dodatkowe dawki wapnia. Te nie powinny być wyższe niż 1,2-1,5 g na dobę ze wszystkich źródeł (lekowych, pokarmowych i suplementacji jonów wapnia).

Tyranina, występująca w owocach awokado, bananach, czekoladzie, żółtym serze, w połączeniu z inhibitorami MAO czy innymi lekami przeciwdepresyjnymi, może być przyczyną wystąpienia przełomu nadciśnieniowego.

Substytuty soli, głównie oparte na solach potasowych w połączeniu z lekami moczopędnymi oszczędzającymi potas lub inhibitorami konwertazy mogą powodować wzrost wystąpienia hiperkaliemii.
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH