EMA: masz to schorzenie, nie szczep się preparatem AstraZeneca

FARMAKOTERAPIA

Autor: PAP   14-06-2021, 13:02

EMA: masz to schorzenie, nie szczep się preparatem AstraZeneca W Unii Europejskiej, Liechtensteinie, Islandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii podano ponad 78 milionów dawek szczepionki Vaxzevria (fot. Pixabay)

Europejska Agencja Leków (EMA) wydała zalecenie, w którym odradza stosowanie szczepionki firmy AstraZeneca przeciw Covid-19 u osób z zespołem przesiąkania włośniczek.

Komitet ds. bezpieczeństwa EMA w swojej ocenie stwierdził, że zespół przesiąkania włośniczek należy dodać jako nowy punkt ryzyka w opisie szczepionki AstraZeneki.

Jest to choroba, w której krew przecieka z najmniejszych naczyń krwionośnych do mięśni i jam ciała i charakteryzuje się obrzękiem oraz spadkiem ciśnienia krwi.

UK: 8 zgłoszeń, w tym jeden zgon

EMA dokonała przeglądu sześciu potwierdzonych przypadków zespołu przesiąkania włośniczek u osób, głównie kobiet, które otrzymały szczepionkę AZ - Vaxzevria. Wśród tych przypadków jeden był śmiertelny.

EMA po raz pierwszy zaczęła badać przypadki tych schorzeń w kwietniu. - Na razie mamy do czynienia z "sygnałem dotyczącym bezpieczeństwa", czyli informacjami o nowych zdarzeniach niepożądanych, które mogą być potencjalnie związane z lekiem i które wymagają dalszych badań - informowała wówczas agencja.

W Unii Europejskiej, Liechtensteinie, Islandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii podano ponad 78 milionów dawek szczepionki Vaxzevria.

Osiem zgłoszeń o zespole przesiąkania włośniczek

Brytyjski regulator ds. zdrowia MHRA podał 10 czerwca, że otrzymał osiem zgłoszeń o zespole przesiąkania włośniczek wobec ponad 40 milionów zaplikowanych dawek szczepionki AZ i obecnie nie widzi związku przyczynowego.

- Częstotliwość tych zgłoszeń jest mniejsza niż liczba schorzeń, które mogą wystąpić przypadkowo w razie braku szczepienia przeciw tej niezwykle rzadkiej chorobie, a obecne dowody nie sugerują, że zespół przesiąkania włośniczek może być wywołany przez szczepionkę AstraZeneki - powiedziała dyrektor naczelna MHRA June Raine.

W maju EMA wydała zalecenie, w którym odradzała podawanie w drugiej dawce szczepionki AZ osobom z chorobą krzepnięcia krwi, znaną jako zakrzepica z zespołem małopłytkowości.

Przypadki zapalenia mięśnia sercowego i osierdzia

Jak pisze Reuters, EMA rozszerza również badania na przypadki zapalenia mięśnia sercowego i osierdzia po zaszczepieniu wszystkimi szczepionkami dopuszczonymi dotąd do użytku w Unii Europejskiej.

Amerykańska służba zdrowia z kolei poinformowała, że zarejestrowała wyższą niż oczekiwano liczbę przypadków zapalenia mięśnia sercowego u młodych mężczyzn, którzy otrzymali drugą dawkę szczepionek opartych na technologii mRNA, ale nie była w stanie ustalić związku przyczynowego.

Kilka dni temu izraelskie ministerstwo zdrowia poinformowało, że szczepienie na koronawirusa szczepionką Pfizera może mieć związek z zaobserwowaną niewielką liczbą przypadków zapalenia mięśnia sercowego, głównie u młodych mężczyzn.

Zgodnie z oświadczaniem resortu badanie wykazało, że "istnieje prawdopodobny związek między otrzymaniem drugiej dawki (szczepionki Pfizera) a pojawieniem się zapalenia mięśnia sercowego u mężczyzn w wieku od 16 do 30 lat". Taki związek zaobserwowano częściej wśród mężczyzn w wieku od 16 do 19 lat niż w innych grupach wiekowych. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH