Interaktywne metody zwiększają skuteczność edukacji w cukrzycy
FARMAKOTERAPIA
Autor: PAP/rynekaptek.pl 04-03-2011, 10:24
Dzięki interaktywnym metodom edukacyjnym, które wymagają osobistego zaangażowania, pacjenci z cukrzycą mogą zapamiętywać aż 70 proc. informacji na temat swojej choroby i jej leczenia.
Z badań wynika, że gdy pacjenci tylko słuchają informacji zapamiętują z nich ok. 20-40 proc., natomiast metody interaktywne, które wymagają ich zaangażowania zwiększają odsetek zapamiętanych informacji do 70 procent - twierdzi Magdalena Kołodziej, która koordynuje pracę Cukrzycowych Centrów Edukacyjnych Lilly (cCEL). W centrach, które funkcjonują od czterech lat w ponad 100 punktach w całej Polsce przeprowadzono dotychczas ponad 200 tys. spotkań edukacyjnych dla chorych na cukrzycę i ich bliskich.
Zdaniem pielęgniarki Zdzisławy Kielichowskiej, która od 12 lat zajmuje się edukacją diabetyków, w cukrzycy - jak w każdej chorobie przewlekłej - postawa pacjenta jest warunkiem skuteczności terapii.
Według Kielichowskiej, chorego na cukrzycę trzeba nauczyć komponowania diety, planowania aktywności fizycznej, dbania o stopy, a przede wszystkim obserwowania własnego organizmu - po jakich pokarmach wzrasta poziom glukozy, kiedy dochodzi do niedocukrzeń (hipoglikemii), które mogą być groźne dla życia.
O tym, jak ważna jest rola edukacji w skutecznym leczeniu cukrzycy wiedzą też sami lekarze, ale z powodu natłoku pacjentów często nie mają czasu, by ją prowadzić.
Według danych z roku 2010 r., w Polsce żyje ok. 2,5 mln chorych na cukrzycę, z czego 750 tys. nie jest tego świadoma i nie leczy się. A wskaźniki te będą stale rosły - w 2030 r. chorych na cukrzycę w naszym kraju ma być już 3,2 mln.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych