Kanada: jak doświadczenia producentów lodów mogą przydać się w szczepieniu

FARMAKOTERAPIA

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   02-12-2020, 12:02

Kanada: jak doświadczenia producentów lodów mogą przydać się w szczepieniu Kanada zamówiła ponad 400 mln dawek szczepionek u siedmiu producentów (fot. Pixabay)

Organizacją logistyki w sprawie dystrybucji szczepionki na COVID-19 zajęli się w Kanadzie eksperci wojskowi. Z kolei media przyglądają się jak doświadczenia producentów lodów mogą przydać się w szczepieniu Kanadyjczyków.

W przypadku szczepionki Pfizera niezbędna jest temperatura przechowywania minus 70 st. C, dla szczepionki opracowanej przez Modernę jest to minus 20 st. C. - przypominają kanadyjskie media. Jak wskazują spedytorzy, którzy na co dzień wykorzystują chłodnie do transportu mrożonek spożywczych, w tym lodów, doświadczenia z łańcuchem chłodniczym pokazują jakie wyzwanie stoi przed dystrybucją szczepionki.

Cytowany przez publicznego nadawcę CBC Lyle Edwards, właściciel mieszczącej się w Calgary Frozen Solid specjalizującej się w transporcie mrożonek, podkreślał, że "w łańcuchu chłodniczym nie można dopuścić do żadnych słabych ogniw (…) to jest najważniejsza rzecz, której nauczyłem się przy lodach".

- Lody są transportowane zgodnie ze ścisłymi standardami, by zminimalizować ryzyko strat produktu i ryzyko namnażania bakterii (…) Taki właśnie łańcuch chłodniczy będzie wkrótce istotny dla transportu szczepionki na COVID-19 - podkreślono w analizie Thomasnet.com, specjalistycznej platformy zamówień obsługującej dostawców i odbiorców w Kanadzie i USA.

Analiza Thomasnet.com przypomniała, że przygotowanie transportu lodów zaczyna się zaraz po ich zapakowaniu, od schłodzenia ciężarówek jeszcze przed transportem, co zapewnia niską temperaturę.

- Jest to tak istotne, że niektórzy producenci odmawiają załadowywania ciężarówek o ile nie zostały one schłodzone do pewnego poziomu i o ile nie utrzymują tej temperatury przez określony czas. Po załadowaniu palety muszą być ustawione w luźny sposób, by zapewnić cyrkulację powietrza. Następnie lody muszą być chłodzone podczas transportu, co oznacza, że kierowcy i ładowacze muszą zapewnić szczelne zamknięcie drzwi oraz że ciężarówka nie ma ubytków cieplnych, które mogłyby zmienić temperaturę transportu - wylicza Thomasnet.com.

Analizy wskazują, że według szacunków ekspertów zapotrzebowanie na łańcuchy chłodnicze przez przemysł biofarmaceutyczny wzrośnie w najbliższych latach o 70 proc. - Ponad 20 proc. produktów biofarmaceutycznych wrażliwych na temperaturę jest uszkadzanych podczas transportu - podkreślał specjalistyczny portal Supplychaindive.com. Zwracał też uwagę na znaczenie w dostawach tzw. "ostatniej mili", gdzie często trudno o zapewnienie specjalistycznych lodówek gwarantujących wymagane ujemne temperatury.

comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH