Naukowcy na tropie prostej diagnostyki nowotworów

Autor: Katarzyna Lisowska/rynekaptek.pl   07-02-2011, 08:01

Polscy naukowcy chcą opracować tanie i skuteczne testy, które wykrywałyby nowotwory. Rozwój technologii i wprowadzenie nowych metod badawczych do laboratoriów oraz powiązanie różnych dziedzin nauki jak np. chemii i biologii, daje szansę na takie przełomowe odkrycia.

Jak dodaje, problem obecnie dostępnych markerów chemicznych polega na tym, że rozpoznają one praktycznie wszystko.  Marker wskazuje nawet na kilka białek o podobnej specyficzności. W takiej sytuacji nie można jednoznacznie udzielić odpowiedzi, co, za co odpowiada.
– Największym wyzwaniem jest, więc stworzenie takich cząsteczek, które rzeczywiście będą specyficzne. Idealnym układem byłoby, żeby jedno białko było wykrywane przez jeden marker. Wtedy można liczyć na 100 proc. odpowiedź, za co dane białko odpowiada i w jakim miejscu – wyjaśnia naukowiec.

Szansa na przełom w leczeniu
To zagadnienie było przez długi czas zaniedbywane.  Dopiero niedawno firmy farmaceutyczne zaczęły odkrywać, że leki, które tworzą czasami na bazie markerów działają nie tylko na jedno białko, ale na kilka. To zaś prowadzi do bardzo poważnych efektów ubocznych.Wyselekcjonowanie specyficznych markerów daje szansę na stworzenie nowych bardziej skutecznych leków. Takich, które będą zwalczać chorobę nie niszcząc przy tym reszty organizmu.
– W taki sposób znaleziono lek na cukrzycę typu II. Właśnie dla protezy DPP4, badaczom udało się wyszukać specyficzną cząsteczkę, a na jej podstawie stworzyć strukturę dla leku januvia/sitagliptin – przyznaje nasz rozmówca.