Naukowcy odkryli, co się przyczynia do rozwoju jaskry

Autor: PAP/rynekaptek.pl   12-01-2011, 09:05

Nagromadzenie nieprawidłowego białka - tzw. gamma synukleiny w neuronach nerwu wzrokowego przyczynia się do rozwoju jaskry i utraty wzroku.

Jaskra jest chorobą neurodegeneracyjną prowadzącą do uszkodzenia nerwu wzrokowego, który przesyła informacje z oczu do mózgu i utraty wzroku.
Według statystyk, na jaskrę choruje ponad 60 milionów ludzi na świecie, jednocześnie jest to druga wiodąca przyczyna utraty wzroku. Najwyższym ryzykiem są obarczone osoby starsze, jednak zdarza się, że chorują również dzieci.

Wcześniejsze badania sugerowały, że w rozwoju jaskry ważną rolę odgrywa tzw. główka nerwu wzrokowego - miejsce, z którego wychodzą komórki nerwowe przenoszące informację z oka do mózgu.

W swojej najnowszej pracy naukowcy z Kennedy Krieger Institute wraz z współpracownikami z USA, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii odkryli, że najważniejszymi komórkami w rozwoju jaskry są astrocyty zlokalizowane w pobliżu główki nerwu wzrokowego. Poza tym, autorzy badań zaobserwowali w tym miejscu obecność nieprawidłowej postaci białka o nazwie gamma synukleina - podobnego do alfa synukleiny odkładającej się w mózgach osób chorych na parkinsonizm.

Co więcej, ku swojemu zdziwieniu naukowcy odkryli, że w okolicach główki nerwu wzrokowego astrocyty usuwają resztki osadu neuronów, które obumierają w wyniku jaskry. Badacze podejrzewają, że podobne zjawisko może również występować w przebiegu innych chorób neurodegeneracyjnych.

Naukowcy podkreślają, że dzięki ich pracy poznano dodatkowe potencjalne cele terapii jaskry. Podkreślają przy tym, że konieczne są dalsze szczegółowe badania, które pozwolą ustalić, na jakim etapie przekazywania sygnału podczas rozwoju jaskry można byłoby interweniować farmakologicznie.

Wyniki odkrycia zostały opublikowane na łamach pisma „Proceedings of the National Academy of Sciences“.

Drogi Użytkowniku!