Pacjent powinien być uświadomiony i czujny. I powiedzieć lekarzowi, gdy go coś boli

FARMAKOTERAPIA

Autor: LJ   06-07-2021, 13:02

Pacjent powinien być uświadomiony i czujny. I powiedzieć lekarzowi, gdy go coś boli Pacjenci i lekarze poz wymagają przede wszystkim edukacji - mówi wiceminister zdrowia, Maciej Miłkowski (fot. LJ)

Pacjent musi wyjść do lekarza ze swoim problemem zdrowotnym. A lekarz musi być czujnym uczestnikiem systemu. Jeśli pacjent na coś się uskarża, to najprawdopodobniej ma rację - mówi Maciej Miłkowski.

Wiceminister zdrowia, Maciej Miłkowski, jako uczestnik konferencji nt. pacjentów z wczesnym zapaleniem stawów w systemie opieki zdrowotnej, włączył się w dyskusję o potrzebie edukacji pacjentów i lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.

Pacjent i lekarz czujnymi uczestnikami systemu

W Polsce opóźnienia diagnostyczne w chorobach zapalnych stawów występujących z objawami zapalenia stawów (wczesnego zapalenia stawów) są największe w Europie.

Ta późna diagnostyka skutkuje bardzo poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi dla pacjenta. Eksperci zastanawiali się, jak poprawić sytuację.

 - Pacjent powinien być uświadomiony. Bardzo wiele rzeczy zaczyna się od pacjenta. Tymczasem nie ma wiedzy na temat wielu chorób. To pacjent musi wyjść do swojego lekarza rodzinnego i przedstawić mu swój problem zdrowotny - podkreślał Maciej Miłkowski.

- To główny element systemu. Drugi – to od lekarza podstawowej opieki zdrowotnej wszystko się zaczyna. Musi być drugim czujnym uczestnikiem systemu zdrowia. Jeśli pacjent na coś się uskarża, to najprawdopodobniej ma rację. Wówczas trzeba przekazać pacjenta osobie, która jest specjalistą w danej dziedzinie medycznej.

Dobry wywiad lekarski to połowa sukcesu

Wiceminister był pytany o opiekę koordynowaną w tym obszarze zdrowotnym.

- Większość procesu jest już w koszyku świadczeń gwarantowanych, jeśli chodzi o opiekę koordynowaną w przypadku chorób reumatologicznych - mówił Maciej Miłkowski, wskazując na ogromną rolę lekarza poz.

- W kompetencjach lekarza poz mamy najważniejszą rzecz: dobry wywiad. Rozmowa z pacjentem to już jest pół sukcesu. Do tego podstawowe badania laboratoryjne i obrazowe, które są w jego kompetencjach, a które pozwalają ukierunkować lekarza, co dalej zrobić z pacjentem.

- To, czego brakuje, to wiedzy u pacjenta, wiedzy u lekarza i wiedzy, jak ogromne znaczenie ma sprawność postawienia diagnozy - podkreślał.

POWER pomoże?

Badanie porównujące sytuację w kilku miastach europejskich pokazało, że w Warszawie czas diagnozowania zapalnych chorób stawów wynosi nawet 35 tygodni przy rekomendowanych 12. Ale w Polsce są też pacjenci, u których postawienie diagnozy trwało 5,10, 15 lat, albo dłużej.

- By usprawnić ścieżkę diagnostyczną, zrealizowano projekt POWER: - Dzięki edukacji lekarzy rodzinnych do rozpoznania pojedynczego obrzęku, które może przejść w reumatoidalne zapalenie stawów, udało się skrócić ścieżkę diagnostyczną do 12 tygodni. Włączenie leczenia w ciągu tych 12 tygodni przekłada się na remisję, czyli całkowite zahamowanie progresji choroby i skuteczność stosowanego leczenia - mówiła Prof. Brygida Kwiatkowska, konsultant krajowa w dziedzinie reumatologii, kierownik Kliniki Wczesnych Zapaleń Stawów Narodowego Instytutu Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji (NIGRIR) im. prof. Eleonory Reicher, zastępca dyrektora NIGRiR.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH