Serce kibica

FARMAKOTERAPIA

Autor: PAP/rynekaptek.pl   02-02-2011, 09:07

Przegrana ulubionej drużyny w rozgrywkach Super Bowl zwiększa ryzyko zawału zarówno u mężczyzn, jak i kobiet - informuje pismo "Clinical Cardiology".

Jak powszechnie wiadomo, kibic jest osobą zaangażowaną emocjonalnie, co często ma związek z drużyną, której kibicuje. Gdy "nasi" przegrywają, pojawia się stres.

Zespół naukowców z Heart Institute, Good Samaritan Hospital oraz Keck School of Medicine (University of Southern California, Los Angeles) zbadał, w jakim stopniu stres przekłada się na zwiększoną liczbę zgonów związanych z chorobami serca.

Wykorzystano dane dotyczące odbywających się w Los Angeles meczów Super Bowl z lat 1980 oraz 1984. Super Bowl to finałowy mecz o mistrzostwo w futbolu amerykańskim zawodowej ligi National Football League (NFL).

Jak się okazało, przegrana w Super Bowl w roku 1980 zwiększyła całkowitą liczbę zgonów w przyczyn sercowych zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet, przy czym dotyczyło to głownie osób starszych. Natomiast wygrana ulubionej drużyny obniżała częstość zgonów starszych osób i kobiet.

O ile liczba zgonów związanych z chorobami krążenia po porażcze drużyny rosła w przypadku kobiet o 27 proc, to u mężczyzn - tylko o 15 proc. Osoby starsze umierały o 22 proc. częściej.

Jak zauważa kierujący badaniami dr Robert A. Kloner, pacjenci i lekarze powinni być świadomi zagrożenia stresem. Odpowiednie leki i programy redukujące stres zapewne pozwoliłyby uniknąć wielu tragedii.
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH