Specyficzne bakterie mogą mieć związek z zespołem jelita drażliwego

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   30-11-2020, 15:21

Specyficzne bakterie mogą mieć związek z zespołem jelita drażliwego Wstępne badanie wykazało, że antybiotykoterpia nie wystarcza do usunięcia Brachyspira z jelit pacjentów z IBS (fot. Pixabay)

Bakterie jelitowe z rodzaju Brachyspira mogą mieć związek z zespołem jelita drażliwego (IBS), zwłaszcza jego postacią wywołującą biegunkę - informuje pismo “Gut”.

Odkrycia dokonali naukowcy z uniwersytetu w Goeteborgu. Chociaż wymaga ono jeszcze o potwierdzenia w badaniach na większą skalę, jest nadzieja, że może zaowocować nowymi lekami dla wielu osób z zespołem jelita drażliwego.

Patogenne bakterie Brachyspira zwykle nie występują we florze jelitowej człowieka. Jak wykazali autorzy badań, bakterie ukrywają się pod warstwą śluzu, chroniącą wewnętrzną powierzchnię jelita przed bakteriami kałowymi. Dlatego do ich wykrycia nie wystarczały analizy próbek kału, rutynowo wykorzystywane do badania flory jelitowej. Trzeba było badać białka bakteryjne obecne w śluzie pobranym z jelita drogą biopsji.

Badanie oparto na próbkach pobranych podczas biopsji z okrężnicy 62 pacjentów z IBS i 31 zdrowych ochotników (grupa kontrolna). U dziewiętnastu z 62 pacjentów z IBS (31 proc.) stwierdzono obecność Brachyspiry w jelitach, ale bakteria nie została znaleziona w żadnych próbkach pobranych od zdrowych ochotników. Brachyspira była szczególnie częsta u pacjentów z IBS przebiegającym z biegunką.

"W przeciwieństwie do większości innych bakterii jelitowych, Brachyspira jest w bezpośrednim kontakcie z komórkami i pokrywa ich powierzchnię. Byłam ogromnie zaskoczona, kiedy odkrywaliśmy Brachyspira u coraz większej liczby pacjentów z IBS, ale nie u zdrowych osób. Wiele pytań pozostaje bez odpowiedzi, ale mamy nadzieję, że znaleźliśmy uleczalną przyczynę IBS przynajmniej u niektórych pacjentów" - mówi Karolina Sjöberg Jabbar, która uzyskała doktorat w Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg i jest pierwszą autorką artykułu.

Na całym świecie od 5 do 10 proc. dorosłej populacji ma objawy odpowiadające IBS. Zespół jelita drażliwego powoduje bóle brzucha i biegunkę, zaparcia lub naprzemiennie napady biegunki i zaparcia. Osoby z łagodnymi postaciami IBS często są w stanie prowadzić całkiem normalne życie, ale jeśli objawy są bardziej nasilone, może to oznaczać poważne pogorszenie jakości życia.

Drogi Użytkowniku!

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.