URPL: pirfenidon może powodować uszkodzenia wątroby

FARMAKOTERAPIA

Autor: URPL/ rynekaptek.pl   30-10-2020, 09:01

URPL: pirfenidon może powodować uszkodzenia wątroby W przypadku znacznego zwiększenia aktywności transaminaz wątrobowych z hiperbilirubinemią lub klinicznymi przedmiotowymi i podmiotowymi objawami polekowego uszkodzenia wątroby, należy trwale przerwać stosowanie produktu Esbriet (pirfenidon) (fot. Pixabay)

URPL o nowych zaleceniach w celu zapobiegania polekowemu uszkodzeniu wątroby podczas stosowania produktu leczniczego Esbriet (pirfenidon): w przypadku zwiększenia aktywności transaminaz wątrobowych należy zmniejszyć dawkę leku, przerwać lub zakończyć leczenie.

W ostatnim czasie zgłaszano ciężkie przypadki polekowego uszkodzenia wątroby (ang. Drug-Induced Liver Injury, DILI) po zastosowaniu produktu Esbriet (pirfenidon), w tym przypadki zakończone zgonem.

Dlatego przed rozpoczęciem leczenia produktem Esbriet (pirfenidon) należy wykonać badania oceny czynności wątroby (AlAT, AspAT i stężenie bilirubiny), a następnie wykonywać je raz w miesiącu przez pierwszych 6 miesięcy i kolejno co 3 miesiące przez cały okres terapii.

Ponadto należy wykonać szybką ocenę stanu klinicznego i pomiar czynności wątroby u pacjentów z objawami wskazującymi na polekowe uszkodzenie wątroby, takimi jak uczucie zmęczenia, jadłowstręt, uczucie dyskomfortu w prawej górnej części brzucha, ciemne zabarwienie moczu lub żółtaczkę.

W przypadku zwiększenia aktywności transaminaz wątrobowych należy zmniejszyć dawkę produktu Esbriet (pirfenidon), przerwać lub zakończyć leczenie.

W przypadku znacznego zwiększenia aktywności transaminaz wątrobowych z hiperbilirubinemią lub klinicznymi przedmiotowymi i podmiotowymi objawami polekowego uszkodzenia wątroby, należy trwale przerwać stosowanie produktu Esbriet (pirfenidon).

Esbriet (pirfenidon) jest produktem leczniczym o działaniu antyfibrotycznym i przeciwzapalnym wskazanym w leczeniu idiopatycznego włóknienia płuc.

Więcej: http://urpl.gov.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH