
Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych bierze udział w kampanii prowadzonej w mediach społecznościowych, mającej na celu promowanie zgłaszania objawów niepożądanych leków - informuje Urząd.
Kampania, która jest organizowana przez WHO, odbywa się w dniach 20-24 listopada 2017 roku. Jest częścią drugiego ogólnoeuropejskiego tygodnia świadomości, podczas którego główny nacisk położony jest na leki dostępne bez recepty.
Jak wyjaśnia Urząd, pomimo, że leki dopuszczone do obrotu są bezpieczne i skuteczne, po ich podaniu mogą wystąpić objawy niepożądane, nawet w przypadku leków dostępnych bez recepty.
- Ważne jest, aby ryzyko związane ze stosowaniem leków było zrozumiałe i przekazywane zarówno pracownikom służby zdrowia jak i pacjentom - podkreśla.
Potencjalne skutki uboczne mogą obejmować ból głowy lub ból żołądka, mogą to być objawy podobne do objawów grypopodobnych. Zgłaszanie objawów niepożądanych pomaga organom regulacyjnym monitorować leki dostępne na rynku i podejmować odpowiednie działania. Ważne jest również zgłaszanie działań niepożądanych, które występują podczas przyjmowania więcej niż jednego leku, po długim okresie stosowania lub w wyniku interakcji z żywnością lub innymi produktami.
URPL w oparciu o otrzymywane zgłoszenia działań niepożądanych, stale monitoruje leki dostępne na rynku pod względem ich bezpieczeństwa.
- Niestety, wszystkie systemy raportowania cierpią z powodu braku raportów - dlatego nasza kampania jest ważna zarówno dla podniesienia świadomości, jak i dla wzmocnienia systemu - uzasadnia.
Tydzień świadomości powstał w ramach projektu "Wzmocnienie współpracy w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii w Europie" (SCOPE). Jednym z jego głównych celów jest podnoszenie świadomości na temat krajowych systemów zgłaszania objawów niepożądanych leków. W tym roku jest wspierany przez Centrum Monitorowania w Uppsali Światowej Organizacji Zdrowia.
Więcej: http://urpl.gov.pl/
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych