Apteki, jak sklepy: walczą o klienta

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Bankier.pl/rynekaptek.pl   12-09-2009, 11:57

Apteki, jak sklepy: walczą o klienta Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022

Walka o klienta obecna jest już praktycznie w każdej dziedzinie. Aptekarze zrzeszają się w sieci, by skutecznie utrzymać klientów. Mnożą się programy lojalnościowe, które według danych zrzeszają już ponad 30-procent aptek.

Według danych firm monitorujących rynek farmaceutyczny rok 2008 był dla branży bardzo udany. Wartość rynku aptecznego wyniosła bowiem 24 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 11 proc. Jedną z jego charakterystycznych cech są wysokie koszty sprzedaży. Systematycznie rosną również koszty prowadzenia działalności – wzrastają czynsze za dzierżawę lokali i koszty kredytów bankowych. Silna jest też presja płacowa ze strony personelu.

Dziś w różnego typu programach lojalnościowych uczestniczy ponad 30 proc. aptek. Według informacji IMS Health prawie 8,5 proc. z ponad 13 tys. aptek działających w Polsce należy do sieci skupiających powyżej 20 punktów detalicznych.

– Spodziewamy się, że w najbliższych latach współpraca między dystrybutorami leków a aptekami, dzięki programom lojalnościowym i przystępowaniu do sieci franczyzowych, będzie coraz bardziej widoczna – mówi Edyta Lewandowska, dyrektor marketingu Dbam o Zdrowie.

Nie należy także zapominać o rosnącej roli sprzedaży leków przez internet. W takim modelu sprzedaży leki są tańsze nawet o 15-20 proc. niż w aptekach stacjonarnych. Do 2012 roku rynek internetowej sprzedaży leków w Polsce może być wart od 1,2 do nawet 2,4 mld zł.

W opinii Marcina Piechocińskiego, członka zarządu spółki Świat Zdrowia, która zrzesza blisko 1,6 tys. aptek, sytuacja w branży zmierza w kierunku silnego rozwoju sieci.

– Na Zachodzie coraz większe znaczenie mają sieci zajmujące się sprzedażą medykamentów. Na przykład u naszych niemieckich sąsiadów już blisko 80 proc. aptek funkcjonuje właśnie w taki sposób. Sądzę, że w Polsce już niedługo może zabraknąć podmiotów działających poza sieciami...

Edyta Lewandowska, dyrektor marketingu Dbam o Zdrowie wyjaśnia, że  obecnie, jako pierwsi w Polsce, wprowadzili ofertę franczyzy skierowaną do prywatnych aptekarzy uczestniczących w ich programie lojalnościowym.

 – Oferowana przez nas franczyza z jednej strony zapewnia pełną niezależność prywatnej apteki, a z drugiej pozwala wykorzystać potencjał wspólnoty mającej znaczący udział w polskim rynku farmaceutycznym...

Dzisiaj w zasadzie każda licząca się na rynku hurtownia ma własny program lojalnościowy. Druga pod względem udziału w rynku (po Polskiej Grupie Farmaceutycznej z programem Dbam o Zdrowie, ale przed Torfarmem ze Światem Zdrowia) spółka Farmacol stworzyła Program Apteka z Sercem. Swoje programy mają również Prosper z Apteką Dobrych Cen oraz hurtownia farmaceutyczna ACP Pharma (Grupa Orfe) z programem Z Nami Zdrowiej.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH