CBOS: w czasie pandemii najłatwiej było uzyskać receptę

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: PAP/rynekaptek.pl   16-07-2020, 10:02

CBOS: w czasie pandemii najłatwiej było uzyskać receptę Jednocześnie wzrosło zadowolenie z funkcjonowania opieki zdrowotnej (Fot. Pixabay)

Z powodu epidemii w przypadku 30 procent Polaków przełożono lub odwołano wizytę u lekarza specjalisty. 24 procent pacjentów przyznało, że odwołano lub przełożono im wizytę u lekarza POZ. Dużo łatwiej było natomiast uzyskać receptę - na problemy z jej otrzymaniem narzekało 3 procent pacjentów - wynika z badania CBOS.

CBOS podkreśla, że od wielu lat monitoruje zadowolenie Polaków z funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej w Polsce, tegoroczne badanie było jednak naznaczone epidemią COVID-19. Pytano w nim o to, jaka była skala odwoływania, przekładania wizyt, badań, zabiegów w pierwszych miesiącach epidemii, czy Polacy mieli trudności z uzyskaniem potrzebnych porad medycznych i jak korzystali z opieki medycznej.

30 proc. badanych powiedziało, że z powodu epidemii przełożono im lub odwołano wizytę u lekarza specjalisty. 13 proc. zadeklarowało, że miało możliwość skorzystać z wizyty w umówionym terminie, reszta - 57 proc. stwierdziła, że problem ich nie dotyczył.

24 proc. przyznało, że odwołano lub przełożono im wizytę u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i internisty (wobec 18 proc., których wizyty nie zostały odwołane lub przełożone). 12 proc. nie mogło zrealizować zaplanowanych badań diagnostycznych i zabiegów niezwiązanych z pobytem w szpitalu dłuższym niż 24 godziny (wobec 13 proc., które nie miały z tym problemu).

Odwołanie lub przesunięcie na inny termin planowanego leczenia szpitalnego dotyczyło 4 proc. ankietowanych (wobec 12 proc., które poddały się leczeniu szpitalnemu w planowanym terminie).

1 proc. badanych (spośród 13 proc., których ta kwestia dotyczyła) zadeklarowało, że odmówiono im przyjęcia, udzielenia porady na szpitalnym oddziale ratunkowym bądź odesłano do innego SOR-u.

W badaniu zapytano również, jak często respondenci sami rezygnowali z leczenia w związku z epidemią. 12 proc. ankietowanych przyznało, że sami zrezygnowali z wizyty u lekarza specjalisty. Tyle samo zrezygnowało z wizyty u lekarza POZ i internisty. 4 proc. nie zdecydowało się na badania diagnostyczne bądź na zabiegi niezwiązane z pobytem w szpitalu, a 1 proc. na planowe leczenie szpitalne. Nikt w badanej próbie nie zrezygnował z uzyskania pomocy na szpitalnym oddziale ratunkowym.

Na pytanie o trudności w umówieniu się na wizytę lekarską i uzyskaniu potrzebnych porad medycznych 15 proc. stwierdziło, że takie trudności miało, 13 proc., że nie. Dużo łatwiej było uzyskać receptę (na problemy z jej otrzymaniem narzekało 3 proc. wobec 38 proc. osób, które nie miały z tym problemu) i zwolnienie lekarskie (problem miało z tym 1 proc. badanych).

Przekładanie i odwoływanie wizyt, badań, zabiegów czy planowego leczenia szpitalnego oraz trudności w dostępie do opieki medycznej, problemy z uzyskaniem recept i zwolnień lekarskich z powodu epidemii dotyczyły w sumie 40 proc. badanych.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH