Choroba niespokojnych nóg. Firmom zależało na wykreowaniu popytu na leki, więc rozkręciły przekonanie o powszechności RLS

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   14-02-2020, 08:01

Choroba niespokojnych nóg. Firmom zależało na wykreowaniu popytu na leki, więc rozkręciły przekonanie o powszechności RLS Cytowani eksperci oceniają, że marketing farmaceutyczny nie jest jedynie metodą manipulacji biernymi jednostkami. Postrzega konsumenta raczej jako kogoś, kogo trzeba poznać i skatalogować jego potrzeby. Dąży do poznania pragnień potencjalnych klientów i do połączenia ich z produktami (fot. archiwum)

Marketing farmaceutyczny nie jest jedynie metodą manipulacji biernymi jednostkami. Postrzega konsumenta raczej jako kogoś, kogo trzeba poznać i skatalogować jego potrzeby. Dąży do poznania pragnień potencjalnych klientów i do połączenia ich z produktami.

Jednocześnie rozpoczęły masowe kampanie reklamowe. Wspomniane artykuły często wyolbrzymiały częstotliwość występowania tej choroby, zachęcały czytelników do autodiagnozy, ignorowania lub bagatelizowania efektów ubocznych związanych z leczeniem farmakologicznym i nie zwracania uwagi na ryzyko nadmiernego rozpoznawania tej choroby z powodu nieprecyzyjnych i subiektywnych kryteriów diagnostycznych.

W fachowej prasie szacuje się, że RLS dotyka od 5 do 15 proc. populacji, przy czym tylko 3% osób, u których zdiagnozowano tę przypadłość zgłasza uciążliwe objawy i wymaga leczenia. Tymczasem w przedstawionych przez autorkę informacjach reklamowych padają różne dane, w jednej jest mowa nawet o 22 proc. Polaków, którzy cierpią na tę chorobę.

Działania te można określić mianem skutecznej, długotrwałej i złożonej kampanii marketingowej. W jej rezultacie zespół niespokojnych nóg mógł zostać uznany za powszechną i wywołującą znaczne cierpienia chorobę, podczas gdy w rzeczywistości objawy definiowane jako RLS powodują dyskomfort tylko u części pacjentów, a leczenie farmakologiczne umiarkowanego RLS może w niektórych przypadkach powodować więcej szkód niż korzyści.

Proces za publikację
Autorka omawia też inne przykłady praktyk stosowanych przez koncerny farmaceutyczne. Weźmy przykład badań klinicznych i ich prezentacji.

Mimo trwających od lat dyskusji na temat potrzeby jawności wszystkich danych pochodzących z badania, wyniki wielu badań klinicznych nigdy nie zostały opublikowane. Obecnie zarówno w USA, jak i w Europie wszystkie aktualnie prowadzone badania powinny być rejestrowane, a ich wyniki raportowane. Jednak przegląd z 2018 roku pokazał, że tak się nie stało w połowie prowadzonych w Europie badań.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH