Czy farmaceuci będą pożądaną grupą docelową?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   06-07-2016, 08:02

Czy farmaceuci będą pożądaną grupą docelową? Ekspert o rynku leków i reklamie

W zależności od kategorii, są producenci, którzy polegają na lekarzach i są tacy, którzy bardziej inwestują w media i przekaz do konsumenta, a aptekarz jest punktem wspólnym dla obu z nich - ocenia ocenia Szymon Komorowski, menedżer w firmie analitycznej IMS Health.


RA: Czy reklama telewizyjna może stopniowo tracić wobec rosnącej roli Internetu: mediów elektronicznych i portali społecznościowych?

SK: Jeśli chodzi o komunikację poprzez media społecznościowe, to jest to głównie domena OTC. Dla niektórych brandów jest to na pewno istotny kanał komunikacji, ale - tak jak we wszystkich innych branżach - jest jeszcze daleka droga do tego, by dogonić telewizję. Tu nadal obecność na szklanym ekranie jest koniecznością. Internet jako wyłączny kanał jest może rozwiązaniem dla małych producentów, którzy nie dysponują dużym budżetem reklamowym. Za mniejsze środki mogą kreatywnie wyróżnić się ze swoimi produktami. Ale już przy dużych kampaniach, potrzebny jest pełen mix marketingowy.

RA: Czy w takim razie zauważają Państwo pewne zmiany w komunikacji osobistej versus zdalnej?

SK: Na pewno mamy do czynienia z dużym przyspieszeniem ilości komunikacji online i zdalnej, zarówno do pacjenta, jak i do lekarzy i farmaceutów.

Oceniamy, że w tym roku, w rynku leków na receptę, komunikacja zdalna doszła do punktu, kiedy stanowiła połowę kontaktów z lekarzami. Druga połowę stanowiła wizyta reprezentanta. Nadal jednak zapamiętywalność kontaktów zdalnych jest niska i producenci pracują nad tym, by usprawnić ten rodzaj komunikacji z lekarzem. W dodatku widzimy, że ten kanał kontaktu jest już nasycony i raczej się kurczy. Dlatego firmy muszą stawiać nie na ilość, ale jakość, na przykład lepiej synchronizując komunikację zdalną z osobistymi kontaktami swoich przedstawicieli. W przypadku takiej formy odnotowujemy nawet 4-, 5- krotny wzrost zapamiętywalności komunikatu zdalnego.

Zawsze kontakt osobisty będzie lepszy, ale różnica w koszcie jest na tyle duża, że jednak biznes akceptuje mniejsze przebicie komunikacji zdalnej. Teraz nadszedł czas, by poprawić jej jakość. Ta komunikacja musi być po prostu bardziej przemyślana.

RA: Takie same zasady działają w przypadku komunikacji z aptekarzami?

SK: Mechanizm jest podobny, ale komunikacja przedstawicieli firm jest bardziej ukierunkowana na relacje z kierownikami aptek i dotyczy zamówień, promocji i rabatów. Nie dochodzi zbyt często do komunikacji zdalnej z aptekarzem jako osobą stojącą za pierwszym stołem – uważamy, że to się zmieni.
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH