
Branżowe pisma medyczne mają zbyt silne związki z sektorem farmaceutycznym, twierdzą badacze z The Nordic Cochrane Centre w Kopenhadze.
Według głównego autora studium, Petera Gøtzsche, zachodzi oczywisty konflikt interesów: pisma branżowe sektora medycznego publikują wyniki fundowanych przez firmy farmaceutyczne testów klinicznych leków, chcąc w ten sposób podnieść własny prestiż i zarabiają dodatkowo na reprintach swoich numerów z tymi testami.
Zespół Gøtzschego dokonał pomiaru cytowań 1353 losowo wybranych testów klinicznych, publikowanych w latach 1996-1997 i 2005-2006 w takich pismach jak: The New England Journal of Medicine (NEJM), The Journal of the American Medical Association (JAMA), The Lancet, The British Medical Journal (BMJ), Archives of Internal Medicine i Annals of Internal Medicine. Pisma te stanowią czołówkę medycznej prasy branżowej.
Jak odkryto, testy kliniczne sponsorowane przez sektor farmaceutyczny mają tendencję do uzyskiwania większej ilości cytowań niż testy niefinansowane przez przemysł. Oznacza to, że rośnie jeden z najważniejszych parametrów rynkowych danego pisma – wskaźnik cytowań tzw. impact factor. Wskaźnik ten jest równy rosnącej liczbie cytowań, jakie każdy artykuł publikowany w danym piśmie uzyskał w publikacjach akademickich i jest miarą prestiżu rynkowego danego tytułu.
Jak przyznały zespołowi badawczemu niektóre tytuły, zarobiły one sporo na sprzedaży reprintów między 2005 i 2006 rokiem. BMJ potwierdził, że w okresach objętych badaniem, sprzedał około 1 mln reprintów, co podniosło przychody o 3 proc. Jednak wydawcy NEJM, JAMA, Archives of Internal Medicine i Annals of Internal Medicine, odmówili odpowiedzi zespołowi Gøtzschego, tłumacząc, że „publikacja informacji finansowych nie leży w ich polityce” – pisze Nature.
Gøtzsche i jego koledzy wyjaśniają też, dlaczego teksty zawierające sponsorowane przez przemysł farmaceutyczny testy kliniczne leków, zbierają więcej cytatów niż inne. Dzieje się tak na skutek ich układu. Firmy farmaceutyczne publikują, bowiem wiele następnych prac zawierających nowe wyniki oraz studiów zawierających rewizje poprzednich prac z danego problemu.
Sponsorowane przez firmy testy kliniczne są także większych rozmiarów niż testy wykonywane przez niezależne ośrodki, co prowadzi do zwiększenia liczby cytowań.
Aby ochronić się przed konfliktem interesów Gøtzsche proponuje, by pisma ujawniały swoje przychody pochodzące z reprintów i innych tego typu źródeł. Współautor badań, Andreas Lundh, wysuwa propozycję, aby pisma publikowały przychody wygenerowane przez pojedyncze artykuły w ten sam sposób, w jaki publikują statystykę cytowań pochodzących z każdego materiału.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych