E-recepta: błędy z poziomu aptek wyeliminuje aktualizacja oprogramowania gabinetowego?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Milena Motyl/rynekaptek.pl   19-02-2020, 08:01

E-recepta: błędy z poziomu aptek wyeliminuje aktualizacja oprogramowania gabinetowego? Informatyzacja miała sprawić, że praca z receptą będzie szybsza i będzie wykluczać powstawanie błędów formalnych typowych dla recept papierowych - wskazuje Marcin Piątek (Fot. Archiwum)

E-recepta w dalszym ciągu wymaga dużych nakładów pracy ze strony farmaceuty. Zamiast eliminować błędy, które generowała recepta papierowa, elektroniczna nie tylko ich nie eliminuje, ale je powiela i w dodatku stwarza nowe - mówi farmaceuta Marcin Piątek. CSIOZ ma antidotum na liczne zastrzeżenia?

Problemy dotyczą też ordynacji preparatów immunologicznych i preparatów służących do odczulania.

- Jest pewien preparat pod jedną nazwą, który występuje w kilku rodzajach alergenów. Zdarza się, że została wypisana nazwa leku, dość ogólnie, bez niezbędnych szczegółów dotyczących składu. Po kontakcie z lekarzem okazywało się, że nie ma on możliwości wystawienia recepty inaczej, bo w taki, a nie inny sposób widzi ten lek w systemie, a system ten ordynację bez powiązanego kodu EAN przyjmuje. I znowu powraca teza, że oprogramowanie gabinetowe uniemożliwia prawidłowe wystawianie e-recepty – w tym przypadku na szczepionki czy preparaty immunologiczne. W przypadku leku nierefundowanego jesteśmy w stanie w miarę możliwości sytuację naprawić po konsultacji z pacjentem i z lekarzem. Natomiast, gdyby był to lek refundowany, moglibyśmy mieć problemy z zaopatrzeniem pacjenta w lek - precyzuje.

Problematyczny "senior"
Dodaje, że czasem farmaceuci zgłaszają nieprawidłowe przypisanie uprawnień seniorskich. Lekarze podejmują próby przypisania uprawnień do bezpłatnych leków pacjentom przed 75 rokiem życia. Problem w tym, że niekiedy na druku pomocniczym "senior" jest zaznaczony, na e-recepcie już go nie ma i jak potwierdzają informatycy obsługujący przychodnie – wynika to z błędów oprogramowania.

Ponadto zgłaszano też sytuacje, gdzie na wydruku pomocniczym widniał jeden lek, a po zeskanowaniu kodu okazywało się, że na wydruku powinno znajdować się pięć leków. - Pacjent jest przekonany, że został mu zaordynowany jeden lek, po czym my informujemy, że może wybrać tych leków aż pięć. W przypadku awarii systemu i niemożliwości realizacji recepty za pomocą wydruku pomocniczego, możemy wydać tylko ten jeden lek, który widnienie na wydruku. Nie możemy wydać już pacjentowi pozostałych leków. Prawdopodobnie to kolejny feler wynikający z niewydolności oprogramowania gabinetowego - ocenia.

Dane przekazywane są w różny sposób
- W przypadku aptek możemy powiedzieć, że mamy jednego monopolistę - firmę Kamsoft, która dostarcza oprogramowanie dla większości placówek. W przypadku lekarzy, programów gabinetowych jest tak dużo, że trudno jednoznacznie powiedzieć, z czego dany lekarz korzystał i dlaczego ten błąd się pojawia. Po rozmowach z lekarzami można uznać, że problemy wynikają w głównej mierze z "ułomności" oprogramowania i braku terminowych aktualizacji ze strony programistów. Realizując e-recepty z pięciu, dziesięciu przychodni, szpitali, POZ- tów, ZNOZ-ów, okazuje się, że bardzo się od siebie różnią i do każdej trzeba podchodzić bardzo indywidualnie. To zdarza się nagminnie. W momencie retaksacji widzimy, jak różnią się wizualnie i w jak różny sposób dane są nam przekazywane - opisuje farmaceuta.

comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH