Farmaceutom grozi wypalenie zawodowe? O czynnikach, które mogą powodować negatywne nastawienie do pracy

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Milena Motyl/rynekaptek.pl   16-10-2018, 08:02

Farmaceutom grozi wypalenie zawodowe? O czynnikach, które mogą powodować negatywne nastawienie do pracy Zagubienie farmaceutów powoduje, że farmaceuci boją się konsekwencji swoich działań, choćby w zakresie opieki farmaceutycznej - uważa dr Merks (Fot. Archiwum)

Zauważany jest brak motywacji oraz anihilacja ambicji zawodowych. Farmaceuci są zagubieni i przerażeni natłokiem informacji. Problem widoczny jest przede wszystkim w aptekach indywidualnych - uważa dr Piotr Merks.

Jego zdaniem, bardzo ważna jest aktywna rekomendacja. - Tego uczę farmaceutów podczas dziesiątek spotkań w całej Polsce. Chodzi o samo podejście farmaceutów do zawodu. Do nich należy wybór – mogą wpisać się w rolę sprzedawców lub mogą stać się aktywnym doradcą. Trzeba wykonać ten krok do przodu w kierunku pacjentów i nawiązywać nimi dialog, wtedy nic nie zagrozi autorytetowi tego zawodu. Należy pamiętać, że żadna ustawa nie narzuci szacunku do samego siebie i wykonywanego zawodu.

Zbigniew Kowalski wyraża przekonanie, że mechanizmy czysto rynkowe, które stały się „modne” wśród farmaceutów w końcu przestaną być stosowane.

- Co tydzień słyszę od nich samych, że mają tego dość, że tego nie chcą. Farmaceuci źle się czują w tej roli. Sporym problemem jest to, że obecnie pacjenci nabierają się na wiele reklam leków, czy suplementów diety prezentowanych w mediach. Ale farmaceuci biorą udział w tej „grze”. To, do czego próbuję przekonać jest trudniejsze, bardziej wymagające i początkowo mniej opłacalne. Ale punkt sprzedaży reklamowanych suplementów wcale nie jest dobrym rozwiązaniem. Ani dla komfortu psychicznego, ani dla zysków – podkreśla ekspert.

Zwraca uwagę, że jeśli pacjenci przyzwyczają się, że w danej aptece farmaceuta wydaje tylko to, o co poproszą, to będą przychodzić do placówki nie po poradę prozdrowotną, ale po leki jak do sklepu. - Farmaceuta, który myśli, że „musi sprzedawać niektóre suplementy diety”, bo one przynoszą zyski jest w błędzie, nie musi. Paradoksalnie – jak przestanie tylko sprzedawać suplementy, a zacznie przede wszystkim prowadzić doradztwo farmaceutyczne, to apteka może wygenerować znacznie większe zyski. Pacjenci to doceniają i tego oczekują, ale pacjentów trzeba przyzwyczaić do takiej postawy farmaceutów. A dodatkowo wszystkim wyjdzie to na zdrowie – podsumowuje Zbigniew Kowalski.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH