Branża franczyzowa w Polsce w ciągu ostatniej dekady rozwinęła się bardzo dynamicznie. Staje się też atrakcyjną formą prowadzenia biznesu dla właścicieli aptek.
Pierwszy franczyzobiorca otworzył francuską perfumerię Yves Rocher w 1989 roku. Ekspansja franczyzy rozpoczęła się dwa lata później od restauracji typu fast-food.
Z danych wynika, że w 2008 roku w Polsce blisko 20 tysięcy franczyzobiorców prowadziło 22,7 tys. sklepów i punktów usługowych w ramach 440 sieci franczyzowych. W 58 sieciach agencyjnych działało 14 tys. agentów prowadzących ponad 17 tys. placówek. Mimo kryzysu liczba franczyzobiorców rosła również w ubiegłym roku.
Apteki w sieci franczyzowej
Franczyzowy biznes „wszedł” w branżę aptekarską już dekadę temu. Jedną z pierwszych sieci były apteki Arnika. Pierwsza z aptek działających na zasadach franczyzy została otwarta w 1999 roku w Olsztynie. Nigdy jednak nie osiągnęły takiej skali działania jak apteki działające obecnie pod marką Dbam o Zdrowie. Jest ich już blisko 150. Aptekarską franczyzę rozwija także ACP Pharma pod marką Mediq Apteka.
- Zauważamy coraz większe zainteresowanie naszą ofertą. To może świadczyć o tym, że rynek będzie dynamicznie rozwijał się w tym kierunku. Franczyza jest dużo szerszym pojęciem, niż tylko przynależność do sieci. Daje poczucie bezpieczeństwa i możliwość doradztwa. Franczyzobiorca ma zagwarantowaną pomoc prawną, zapewnienie odpowiednich warunków handlowych i profesjonalnego zarządzania - wymienia korzyści Ewa Perlińska, odpowiedzialna za rozwój biznesu w Mediq Polska.
Przedsiębiorca przystępujący do takiego systemu otrzymuje z reguły tzw. pakiety franczyzowe lub licencję franczyzową. W takich pakietach znajduje się zazwyczaj: znak towarowy, know-how, podręczniki dotyczące prowadzonej działalności i zasad, jakie panują w systemie.
Newsletter
Rynek Aptek: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Aptek na Twitterze
RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych