Franczyza: moda wymuszona przez rynek

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Tomasz Dąbrowski/rynekaptek.pl   31-03-2011, 06:26

Franczyza: moda wymuszona przez rynek

Na rynku aptek w klasycznej formie współpracy pomiędzy dwoma niezależnymi, prawnie i finansowo odrębnymi podmiotami gospodarczymi, gdzie franczyzodawca obdziela swoich franczyzobiorców prawem (a zarazem obowiązkiem) prowadzenia biznesu zgodnie z jego koncepcją, franczyza jest zjawiskiem stosunkowo nowym.


Wspólny zakup to nie wszystko
Problemy z rozwojem sieci, a nawet z utrzymaniem jej trwałości mogą dotknąć systemy oferujące jedynie wizualizację i wspólne warunki zakupu, zamiast własnego know-how.

Zmiany w zakresie polityki lekowej nie zaszkodzą natomiast dobrze do niej przygotowanym systemom franczyzowym, a interesującym się podjęciem współpracy z daną siecią kandydatom na franczyzobiorców łatwiej będzie zidentyfikować rzeczywistą jakość oferowanego know-how.

Andrzej Kowalski, współwłaściciel rodzinnej apteki w Rzgowie, jest zadowolony z franczyzy „Dbam o Zdrowie”: - Lepsze kontrakty, wyższy zarobek, przyciągające klientów programy lojalnościowe, dbałość o marketing – wylicza to, co oferuje franczyzodawca.

Wskazuje zarazem na irytującą wojnę cenową między polskimi aptekami: - Bywa, że w aptece X, ceny danego leku stanowią zaledwie jedną czwartą ceny z apteki Y. Chcąc podołać niezdrowej konkurencji apteki sprzedają potem lekarstwa na progu opłacalności, a czasami i poniżej niego. Dobrze, że Minister Zdrowia chce wziąć w ryzy rozchwiany rynek. Szkoda jedynie, że za benchmark dla sztywnych marż przyjmuje poziom najtańszej apteki, nie dbając o to, czy jest on realistyczny – ubolewa Kowalski.

Dla kogo franczyza
Franczyza jest metodą współpracy przeznaczoną szczególnie dla nowych podmiotów – inwestorów, którzy chcą wejść na rynek apteczny lub też takich, którzy prowadząc już własne apteki, w kolejnej planowanej lokalizacji chcą wypróbować oferowany przez franczyzodawcę model biznesu.
comments powered by Disqus

POLECAMY W PORTALACH