Hurtownie nadal stosują niejednolite cenniki wobec swoich klientów

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJ/ Forum Prawo dla Rozwoju   15-03-2021, 16:10

Hurtownie nadal stosują niejednolite cenniki wobec swoich klientów Hurtownie mają dominującą pozycję na rynku leków (fot. Pixabay)

Hurtownie farmaceutyczne zdobywają dzisiaj swoją przewagę poprzez wiązanie aptek różnego rodzaju programami marketingowymi, sponsorskimi, lojalnościowymi - czytamy w raporcie pt. Kto ukradł Polakom apteki?

W zakresie polityki cenowej ustawodawca wprowadził regulacje zapewniające stałe, jednolite ceny w aptekach oraz sztywne marże hurtowe (wyłącznie w obrocie krajowym) i detaliczne.

Powyższe regulacje przyjęto w reakcji na nieuzasadnione względami medycznymi zwiększanie refundacji, praktyki sprzedaży leków za 1 grosz, turystykę cenową pacjentów, niejednolite marże hurtowe stosowane wobec aptek, niejednolite systemy rabatowania, zjawisko marnotrawienia leków). Niestety wprowadzona w 2011 r. nowelizacja ustawy refundacyjnej  doprowadziła do eliminacji tylko części z powyższych niepokojących zjawisk w obrocie lekami.

Pozycja dominująca hurtowni
Do dzisiaj hurtownie farmaceutyczne są jedyną kategorią podmiotów w łańcuchu dystrybucji leków, które stosują niejednolite cenniki wobec swoich klientów. Nieprzejrzystość warunków cenowych prowadzi do pokusy zawierania niedozwolonych zmów cenowych. Od września 2020 r. kontrolerzy UOKiK prowadzą postępowanie sprawdzające w 4 hurtowniach: Neuca, Przedsiębiorstwie Dystrybucji Farmaceutycznej Slawex, Farmacol Serwis i Farmacol Logistyka oraz u 2 dostawcach oprogramowania: Kamsoft i SoftForYou.

Stosowanie zróżnicowanych cenników zapewnia hurtowniom potężną przewagę negocjacyjną nad aptekami. W cennikach hurtownie uwzględniają sztuczny narzut, który według konsensusu ekspertów rynkowych ankietowanych na potrzeby niniejszego raportu, wynosi na etapie przednegocjacyjnym 23-24%.

Następnie, w stosunku do tych nienaturalnie zawyżonych cen, hurtownie negocjują wysokość rabatu, którego wysokość uzależniona jest od akceptacji przez aptekę spełnienia korzystnych dla hurtowni warunków. Średnio rabat na fakturze zakupowej wynosi 16-17%, co przekłada się bezpośrednio na poziom cen oferowanych klientom oraz zyski danej apteki.

Czym kuszą hurtownie
Możliwości obrony się przed tymi nieuczciwymi i ograniczającymi niezależność farmaceutów praktykami są mocno ograniczone. Pomimo prowadzenia równoczesnej współpracy przeciętnej apteki z 2-3 hurtowniami, pragmatyka działania prowadzi do zdobycia przez jedną z nich dominującej pozycji, która wynika z możliwości zaoferowania najszerszej oferty asortymentowej przy najkrótszym czasie dostawy. Praktyką rynkową mniejszych, regionalnych hurtowni farmaceutycznych jest utrzymywanie niskich stanów magazynowych, a w interesie apteki leży zagwarantowanie swoim klientom możliwości zamówienia leków z dostawą tego samego dnia.

Dodatkową przewagę hurtownie farmaceutyczne zdobywają poprzez wiązanie aptek różnego rodzaju programami marketingowymi, sponsorskimi, lojalnościowymi itp. W ich ramach hurtownie oferują zrzeszonym aptekom wsparcie w zarządzaniu (dobór asortymentu, ekspozycja produktów, wystrój wnętrz), lepsze warunki cenowe (wyższe rabaty, choć czasem przy stopniowym pogarszaniu oferty cennikowej), dłuższe terminy płatności (wynoszące  średnio 35-40 dni) oraz dostępność w pierwszej kolejności przed innymi aptekami do leków deficytowych.

W zależności od stopnia podporządkowania się wymaganiom hurtowni, różnicowane były również specjalne warunki współpracy oferowane w nadzwyczajnych okolicznościach lockdownu i stanu epidemii COVID-19.

Sieć parterska
Dobrym przykładem ilustrującym jak ogromny wpływ na rynek detaliczny wywiera rynek hurtowy są kwartalne podsumowania raportów spółki Neuca, dostępne na stronie internetowej firmy. Neuca, korzystając z pozycji najsilniejszego podmiotu wśród hurtowni farmaceutycznych, systematycznie rozbudowuje własne programy partnerskie, co pozwala jej pośrednio forsować sprzedaż preferowanych przez spółkę produktów.

Według danych prezentowanych przez spółkę, pod koniec III kwartału 2020 r. 5632 apteki, tj. około jedna trzecia wszystkich aptek, uczestniczyły w programach partnerskich spółki Neuca, a ich liczba sukcesywnie rośnie. Sprzedaż produktów własnych spółki w aptekach partnerskich wzrosła o 10% pomiędzy trzema pierwszymi kwartałami 2019 i 2020 roku, a o 8% r/r od 2018 r. Strategia budowania sieci partnerskiej opierająca się na zachętach dla farmaceutów do sprzedaży produktów  przynoszących najwyższą marżę dla spółki owocuje dynamicznym wzrostem wyników finansowych.

Zysk operacyjny spółki Neuca wyniósł w 2019 roku 42,4 mln zł, co stanowiło wzrost o 20% w stosunku do roku 2018. Zgodnie z oświadczeniami przedstawicieli hurtowni, zysk generowany jest nie z marży hurtowej za dystrybucję leków (która dla leków refundowanych wynosi niewiele ponad złotówkę), ale ze sprzedaży produktów marek własnych oraz innych segmentów działalności. Udział sprzedaży produktów marki własnej w ramach programów partnerskich jest stosunkowo duży i w praktyce sprowadza się do narzucania sprzedaży konkretnych leków aptekom  uczestniczącym w sieciach partnerskich.

Oligopolizacja rynku
Badanie średniego udziału trzech największych hurtowni farmaceutycznych w obrocie aptek dla których stanowią jednego z głównych dostawców wykazał ponadto, że w III kwartale 2020 r. średni udział Neuki w obrocie lekami wyniósł 61%, Pelionu 36,1%, a Farmacolu 47,2%. Ponad 70% aptek wskazało spółkę Neuca jako najważniejszego dostawcę leków. Drugie miejsce zajęła spółka Pelion z wynikiem 34,3%, a trzecie spółka Farmacol z wynikiem 26,7% wskazań.

Obrazuje to skalę oligopolizacji rynku hurtu aptecznego, czego z całą pewnością nie należy traktować jako sytuacji pożądanej dla utrzymania konkurencyjności rynku. Tak silna dominacja kilku hurtowni farmaceutycznych, w połączeniu z polityką sprzedaży produktów własnych aptekom objętym programami partnerskimi, podkopuje pozycję aptek niezrzeszonych w negocjacjach z hurtowniami, co skutkować może w przyszłości nasileniem procederu narzucania aptekom kupna preferowanych przez hurtownie produktów za wyższą cenę, przy potencjalnie niższej jakości świadczonych usług.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus


BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH